Svårt att hitta friläget på Sachsmotor

Fråga: Hej! Jag har problem att få i friläge och lite svårt att växla på min Sachs treväxlade 50 cc. Så jag tog bort kopplingskåpan och titta på lamellerna dessa såg ok ut. Men jag märkte att det var ett slags glapp i hela kopplingskorgen man kan liksom vicka på den upp och ner? Det låter inne i motorn när jag vickar.  Vad kan det vara för fel? Beror detta glapp på mina problem med växel/koppling? 

Mvh Johan

 

Svar: Om det är svårt att hitta friläget så beror det oftast på att kopplingen inte frikopplar helt. Detta kan i sin tur bero på fel olja, för hög oljenivå, skeva lameller eller för litet spel i kopplingsmekanismen. Att kopplingskorgen går att vicka på är ”normalt” på en Sachsmotor, men det får givetvis inte vara för mycket glapp. Det som orsakar glappet är kopplingslagret innanför kopplingskorgen samt bussningen på samma axel, fast i den vänstra blockhalvan.

Jag tror inte att dina frilägesproblem kommer sig av detta glapp om det är inom rimliga gränser, men å andra sidan – är det ett stort glapp kan det eventuellt påverka frikopplingen.  I sachsmotorn ska det vara 2 dl SAE 80-olja. Kolla att alla lameller är plana mot en stållinjal eller planskiva (glasbord är plana). Om du hakar av vajern från kopplingsarmen ska den ha en frigång på 8-10 mm. Du hittar mer om detta i en tidigare fråga som heter Svårt att hitta friläget på Sachs mopedmotor.

Jim Lundberg

Rulla till toppen