Vad är en kolborste i en elmotor?

Fråga: Vad har kolborstar och ringhalvor för funktion i en elmotor?

Adam

 

Svar: I en elmotor sitter en roterande del som kallas för ankare. I ankaret sitter det flera spolar av koppartråd som måste få ström om motorn ska kunna arbeta – alltså att ankaret börjar rotera så att det kan driva något. För att få över ström till det roterande ankaret har man något som kallas kollektor (kollekt = samla ihop) på ankaret. (När du nämner ringhalvor tror jag att det är kollektorn som avses. Man brukar ofta visa en förenklad bild av elmotorer med endast en spole på ankaret och då blir det bara två segment (= två halvor) i kollektorn)

Kollektorn består av ett antal kopparesegment som är anslutna till spolarna i ankaret (se bilden ovan). Mot kollektorn ligger två eller flera kol. Strömmen går då via dessa kol till kollektorn som i sin tur är ansluten till spolarna i ankaret. För länge sedan använde man något som såg ut som borstar och som bestod av en massa metalltrådar. Dessa höll inte särskilt länge och nötte också en hel del på kollektorn. Numera dessa ”borstar” gjorda av kol vilket inte slits ner lika fort – dessutom håller kollektorn längre.

Jim Lundberg

Scroll to Top