Tomos moped som dör när man gasar

Fråga: I höstas slutade den att gå. Nu har jag gjort ren Encarwi-förgasaren, munstycke, det finns gnista, bränsle tycks komma fram, men..   När jag trampstartar med choke kommer den igång, men så fort jag gasar dör den och är svår att få igång. Låter jag den stå, går den igång med choke, men samma sak igen.   Jag har tyvärr inga moppe-kompisar som jag kan kolla med, bor på landet, och det finns inte någon klubb för Tomos-moppar med denna Anker Laura motor heller.   Jag undrar om det troligen är något med spetsarnas inställning eller med bränslet/munstycket? Jag köpte ett ställbart sådant på marknaden sist, men det skall inte behövas. Det sitter, som du har skrivit någon gång, inkörningsmunstycket kvar – onödigt men det ska ju funka, drar mer bensin bara.   Jag förstår att det kan vara svårt att diagnostisera, men du har med din erfarenhet troligen stött på sånt här tidigare och kan stötta med ett tips.   Tack igen på förhand för din alltid vänliga hjälp, den uppskattas mycket! Med vänlig hälsning

Brian

 

Svar: Prova det klassiska testet: Gör några startförsök och skruva sedan ur tändstiftet. Är stiftet vått är det troligtvis tändningsproblem och är det torrt är det bränsletillförseln som spökar. Om vi börjar med tändningen (=vått stift) så kan du testa med att justera brytaravståndet lite uppåt och nedåt. Brytaravståndet styr något som kallas Abriss (eller fältbrytningsavstånd) vilket i sin tur avgör hur stark gnistan blir. Oftast kan man behöva minska brytaravståndet för att få en tillräcklig gnista. Det handlar bara om någon eller ett par tiondelar. Behövs det mer kan det vara ett tecken på att brytarna är utslitna.

Tänk på att gnistan har svårare att hoppa över tändstiftets elektroder under det tryck som råder vid kompression. En tumregel är att gnistan ska kunna hoppa tio gånger längre ute i fria luften än vad den ska klara under kompression. De flesta stift till tvåtaktare ska ha 0,5 mm i gnistgap. Det innebär att tändsystemet måste klara 10 x 0,5 = 5 mm ute i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp bort sidoelektroden så får du cirka 5 mm gnistgap. Lägg detta stift mot jord med tändkabeln ansluten och kicka runt motorn. Om gnistan inte orkar hoppa 5 mm här kommer den inte att klara 0,5 mm inne i motorn.

Om stiftet är torrt kan man börja med bensinkranen. Ta bort slangen och slå på kranen. Det ska rinna ordentligt och inte bara några sekunder vilket kan bero på att det är undertryck i tanken (igensatt lufthål i tanklocket). Om det rinner som det ska kan det vara förgasaren som inte ger bensin vilket kan bero på två saker – antingen stopp i förgasaren eller att motorn inte suger som den ska. Det senare kan bero på otäta packningar vid insug och cylinderfot eller att packboxarna vid vevaxeln är otäta. Jag vet inte exakt hur motorn ser ut, men om det är den på sprängskissen (med förgasaren under motorn) så finns det förmodligen en reedventil i insuget som kan ha havererat. Vissa delar till Ankermotorer kan du hitta hos Mopeddelar.se eller hos Ettans mopeder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen