Vibrerande Husqvarna med dålig tomgång

Fråga: Hej! Jag har problem med min Rödqvarna, den vill inte gå så bra på lägre varvtal vet att det inte är någon tomgång på modellen men den tänder verkligen dåligt på låga varv Tändspole eller kondensatorfel? Eller förgasaren kanske, nålen var lite skadad längst ner.

Har även problem med att jag tycker att den vibrerar väldigt mycket, i alla fall jämfört med en moped från samma år. Tom så att det kittlas i fötterna ska det vara så? jag har inte haft isär den och bytt lager dock är kolvbultslagret nyligen bytt. Har även fundering på var fjädern till bakromsen ska vara fäst? Sitter ett hål i kedjeskyddet men hittar inget bra ställe på pedalen där den vill sitta kvar? Jag kanske har fel fjäder? Tack på förhand!

Per

 

Svar: Vi börjar med den dåliga tomgången. Det kan bero på packboxarna i vevhuset är otäta. En annan orsak kan vara att brytaravståndet är fel vilket påverkar det så kallade fältbrytningsavståndet (abriss) som styr hur stark gnistan ska bli. På din motor ska abriss vara 7-10 mm och hur man kollar detta ser du här.

Det kan även vara förgasaren, men jag tror inte på trottelnålens skador. Det kan vara så att flottörhusnivån är för låg och då orkar inte bensinen sugas upp genom nålmunstycket vid låga varv (=låg gashastighet genom förgasaren). Du kan kolla detta genom att lossa på förgasarens anslutning till cylindern och sedan vrida förgasaren några grader så att flottörhuset kommer lite högre upp. Orsaken kan vara att flottörnålen sitter för högt i flottören eller är av fel längd.

Vibrationer kan komma av en så enkel sak att motorn inte är ordentligt fastdragen i ramen. Sedan är det ju subjektivt vad som är mycket i detta fall. Äldre motorcyklar vibrerar ganska mycket, men någon gräns finns ju alltid. Orsaken kan ju vara svänghjulet eller att dess axel är böjd efter en omkullkörning eller en aggressiv mekaniker. Glappa ramlager orsakar vibrationer, men då brukar det även bullra om motorn. Glappt vevlager ger också vibrationer, men där hörs ett knattrande ljud från motorn som också ökar i styrka med ökat varvtal.

När det gäller bromspedalen så vet jag inte vad du har för modell och årsmodell, men på övre bilden ser du vilka delar som ingår i pedalarrangemanget till modell 27, 28 och 228. Nedan hittar du förklaringen på vad delarna kallas.

Jim Lundberg

Vibrerande Husqvarna med dålig tomgång
Förklaring till bilden högst upp i artikeln.

Rulla till toppen