Varför är det ett hål i min Amalförgasare?

Fråga: Hej. Jag har åtagit mig att hjälpa en arbetskamrat med att fixa till hans Svalan Svalette från 1953 som är i bedrövligt skick. Han köpte den för ett år sedan bara på grund av att den är lika gammal som han själv. Den hade felaktigt framhjul, ett damcykelstyre, el- & tändnings-problem, glappa hjulaxlar och rambrott. 

Trots att han inte vill kosta på mopeden något (begränsar möjligheterna lite) så har jag med enkla medel ordnat nästan allt nu. Men när jag gjorde rent förgasaren så upptäckte jag att det är ett hål i trottelhuset, det är ett hål som är taget så att det passar perfekt in i cutaway’en på trotteln vid full gas.

Eftersom det är första gången jag rör i en Amalförgasare så vet jag inte om det faktiskt ska vara så här på den här modellen, men det känns lite fel eftersom den vid full gas kommer att suga luft uppifrån trotteltornet istället för genom venturin. Vilket borde påverka flödet som ska dra bensin ur nålmunstycket, dessutom så blir ju den luften ofiltrerad.

Den är fetare bestyckad än originalet, ser ut som #35 eller #38 istället för #32 som det står i din bok. En extrafråga: Ska clipset på trottelnålen sitta i spår 2 uppifrån eller nedifrån på den här förgasaren?

Tack så mycket,

mvh

Robert Barkman. Fredriksberg. Dalarna.

 

Svar: Jag har aldrig sett denna typ av slits i en förgasare. Har du tittat närmare på den utifall den kan vara gjord i efterhand med exempelvis en liten rundfil? Som du säger så kommer ju förgasaren att dra in luft i blandningskammaren (utrymmet där trotteln löper) vilket bör minska undertrycket och ge en magrare blandning.

Funktionen då? Kan det vara en avstängningsanordning? Att man drar på fullt på gashandtaget varvid motorn stannar (?) på grund av minskat undertryck? Eller ”trimning” av nyfiken vedbodtrimmare? Om man drar på så mycket gas att slitsen precis öppnat får man en magrare blandning vilket ger samma effekt som att vrida in ett ställbart munstycke – motorn varvar lite mer.

På frågan om spåret i trottelnålen brukar man mena uppifrån räknat. Alltså att det översta spåret (om nålen har spetsen nedåt) är nummer 1 och så vidare. Storleken på huvudmunstycket beror dels på vem som pillat i förgasaren tidigare, men storlek 32 är den uppgift jag har. Sedan beror det på hur stor borrning förgasaren har. En tabell för bestyckning av 308:an hittar du här, men den gäller tyvärr inte för den svenska marknaden.

Är det någon som vet vad slitsen i Roberts förgasare har för uppgift? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Varför är det ett hål i min Amalförgasare?
Roberts förgasare med slitsen. Här täcker trotteln slitsen.
Varför är det ett hål i min Amalförgasare?
Här är trotteln helt uppe och slitsen är vidöppen. Men vad har den för funktion?
Scroll to Top