Fråga: Jag har en Husqvarna mod. 24, 1946. Den går bra när belysningen är släckt men, så fort jag vrider på belysningsknappen på strålkastaren så börjar motorn bluddra, gå ojämnt och vill inte varva upp.
Jag har kontrollmätt att det inte finns någon kortslutning, belysningen fungerar. Jag hade ingen 6 voltslampa hemma till bakljuset så där sitter en 12 voltslampa, men det kan väl inte orsaka problemet?
Robert Hagerborg
Svar: Trots att tändspolen och ljusspolarna sitter separerade innanför svänghjulet så har de en viss påverkan på varandra vilket Stensholms fabrik (Stefa) var tidiga på att lösa. I svänghjulsmagnetens barndom hade tillverkarna stora problem med att ljusspolarna störde tändspolen. Det som händer när motorns gång påverkas av lyset är att magnetfälten som ger samtliga spolar sin energi, förändras och förskjuts då ljusspolarna börjar arbeta. Detta är normalt inget problem, men om tändspolen börjar bli dålig – eller om fältbrytningsavståndet (abriss) står fel så kan det bli tungan på vågen som får gnistan att bli så pass svag att motorn misständer eller stannar. Din baklampa ska inte påverka detta oavsett om den är på 6- eller 12 volt.
Börja med att kolla brytaravståndet. Detta styr fältbrytningsavståndet som i sin tur avgör hur stark gnistan ska bli. Här är förhållandena omvända – ett större brytaravstånd ger ett mindre fältbrytningsavstånd och omvänt. När ”dina” symtom uppträder kan det ofta räcka med att ändra brytaravståndet (ofta nedåt) för att motorn ska gå bra igen. På Husqvarna (Stensholm) ska brytaravståndet vara 0,35-0,45 mm (0,30-0,40 mm på tändsystem med lägre tillverkningsnummer än 26 000). Fältbrytningsavståndet, abriss, ska vara 7-10 mm vilket då justeras med brytaravståndet. Om det visar sig att man inte kan få till båda dessa mått samtidigt är brytarna troligtvis utslitna, krokiga eller av fel modell. I artikeln Justera fältbrytningsavstånd här på hemsidan. Tänk på att förtändningen ändras när man justerar brytarna. På Husqvarna ska förtändningen vara 4,5 mm vilket justeras genom att vrida hela tändplattan med- eller motsols. Om slitsarna för skruvarna i tändplattan inte räcker till för att få rätt förtändning är det också ett tecken på att brytarna bör bytas ut.
Jim Lundberg




