Kan man mäta upp mopedens tändsystem med en multimeter?

En ljusspole har väldigt låg resistans vilket närmast uppfattas som kortslutning vid mätning. 0,5 Ohm är ett vanligt värde.

Kan man mäta upp mopedens tändsystem med en multimeter?

Publicerad

Fråga: Hejsan. Jag har fått höra att man kan mäta en 6-volts mopedkondensator med en multimeter och värdet ska ligga mellan 0,20-0,35 mikrofarad. Går det även att mäta en ljusspole på något vis och även kunna konstatera vilken som lyser bäst om man har ett par som ligger?

Samma fråga även för tändspolen. Vore ju skönt om man enkelt kan testa detta innan man skruvar ihop en motor.

Biasse

 

Svar: För att kunna mäta kapacitansen hos en kondensator krävs det att man har en multimeter som har den speciella funktionen. Kapacitansen på kondensatorer i tändsystem ligger på 0,18-0,50 µF (mikrofarad), men även om man mäter upp ett riktigt värde kan kondensatorn ändå vara defekt. Ett test är att ladda upp kondensatorn med 6-12 volt och låta den ligga så några minuter. Sedan kortsluter man den med ett metallföremål. Då ska det uppstå en liten gnista om kondensatorn är hel och inte har ett inre läckage.

När det gäller ljusspolar är det väldigt svårt att mäta upp dem. I princip kan man bara avgöra om spolen har ett avbrott eller inte. Problemet är att en ljusspole har väldigt låg resistans (motstånd). Ett normalvärde är 0,5-0,7 Ohm. Spolen har dessutom över 200 varv koppartråd vilket innebär att varje varv håller cirka 0,0025 Ohm – alltså drygt två tusendels Ohm. Att kunna mäta om ett eller flera varv är kortslutna kräver specialinstrument samt att spolen mäts vid exakt samma temperatur varje gång.

Tändspolar går att "grovmäta" med en multimeter. Man gör då en resistansmätning mellan primärlindningen (sladden till kondensatorn) och jord (stommen) samt mellan högspänningslindningen (tändkabeln) och jord. I det förra exemplet ska resistansen ligga ungefär som på ljusspolen – alltså cirka 0,5 Ohm. Högspänningslindningen ska ha en resistans på cirka 6000 Ohm.

Men när det gäller tändspole och kondensator bör dessa testas av särskild testutrustning och framförallt i upphettat tillstånd. Innanför svänghjulet är det cirka 70 grader under drift. Först då märks det om något är fel. Ljusspolar är enklast att testa genom att man byter ut dem och ser om det blev någon skillnad i ljusstyrka.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206