Låst automatlåda på Mercedes Benz 280 – del 2

Fråga: Hej igen Jim. Jag har nu bärgat min 280 CE w114 1974 till MB Independent på Vanadisvägen i Stockholm. Det verkar inte vara bakbromsarna som har låst sig jag fick hjälp av en granne att skuffa bilen lite framåt ca 1 meter kunde sedan lägga i drive och köra 5 meter det skrapade ordentligt om bakhjulen då stannade jag bilen gick ur och tänkte att vad bra – nu har bromsarna äntligen släppt. Sedan gick det inte att köra framåt överhuvudtaget men det gick att backa så jag backade tillbaka in på min parkeringsplats.

Men när N-läget var i så backade bilen när jag gasade lite. På MB Independentverkstaden säger man nu att automatväxellådan är trasig med 100 % säkerhet. Skall besöka verkstaden i morgon för att se hur vi kan göra. Jag tycker att det verkar som att P-läget kan ha låst sig. Eller fel på växelspaken kanske? Bromsarna är det i alla fall inget fel på säger verkstan. Tacksam för synpunkter hälsningar

Pär

 

Svar: Låt verkstaden gå igenom bilen och utesluta det som inte är trasigt. Om det skrapar om bakhjulen kan det knappast bero på växellådan. Det ljudet bör bero på att bromsbackarna ligger på – eller att bromsbeläggen släppt och kilats fast mellan backar och trumma.

Som jag skrev i mitt förra svar har jag varit med om detta. Bilen ifråga fungerade perfekt fram till att den parkerats i en p-ruta. När den sedan skulle backas ut ur rutan var det tvärstopp och den fick bärgas från platsen. Där hade ett bromsband lossnat från en back och kilats in mellan en annan back och trumman. Den primära orsaken i detta fall var att hjulcylindrarna hade kärvat så att backarna hela tiden låg mot trummorna och värmdes av friktionsvärmen tills limmet som håller beläggen släppte.

Om automatlådan har havererat är det sällan något som gemene man fixar hemma i garaget utan då är det bättre att kunnig personal går igenom och reparerar växellådan. Jag förutsätter att du har rätt olja och oljemängd i växellådan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen