Dålig kompression i nyrenoverad ILO G50

Fråga: Hej Jim! Har renoverat ILO G50-motorn med ny kolv, ringar, packningar, packboxar etc. Nu till frågan. När jag vrider svänghjulet så är det inte alls mycket till kompression. Knappt någon skillnad alls mellan att ha stiftet på och inte påskruvat. Har varken förgasare eller ljuddämpare påsatt på cylindern, men det spelar ju ingen roll. Någon tanke vad det kan bero på?

Rikard

 

Svar: När en motor körts ett antal år så blir cylinderloppet en aning ovalt och får då största ”diametern” i riktning framåt/bakåt. När man stoppar i nya ringar så är dessa helt cirkelformade vilket innebär att de inte ligger an mot cylinderväggen hela varvet runt. Många har nog blivit besvikna när det visat sig att ringbytet ledde till sämre kompression istället för bättre – men det är ett övergående problem. Ringarna och cylindern måste få tid att slita in sig mot varandra. Först då får man maximal tätning.

Man bör även hona upp cylinderloppet vid ett ringbyte. Dels får man bort vändkanter som kan leda till oväsen och till och med skador på den nya ringarna, dels så sliter ringarna in sig fortare om loppet har lite sliprepor. Ett slitet cylinderlopp kan vara spegelblankt vilket leder till att det tar mycket längre tid för ringarna att slita in sig. Har man inget honingsverktyg kan man ”hona” loppet för hand med exempelvis våtslippapper (korn 240 – 400). Man virar papperet runt pek- och långfingret och sedan sticker man ner fingrarna i loppet och gör en vridande rörelse så att reporna ligger på tvären relativt hur kolven rör sig. Skölj noga med lacknafta efteråt.

Men innan du lyfter av cylindern kan du kolla att det inte läcker vid topplockspackningen. Fukta utsidan på handen och håll den riktad mot skarven där packningen sitter. Dra runt motorn. Om det läcker så känns det direkt som att det blåser kall luft mot huden. Prova varvet runt. Har du en pysventil bör den kollas så den stängt ordentligt.

Kontrollera gärna kolvringsgapet. Sätt i en ring löst i cylindern – helst långt ner under nedre vändkanten. Se till att ringen ligger rakt i loppet och inte kantrar. Knuffa gärna in den med kolven så hamnar den rakt automatiskt. Mät gapet mellan ringändarna med ett bladmått. På en moped bör gapet vara 0,15- 0,30 mm. Ringarna byter man om gapet närmar sig 0,50 mm. Är gapet under 0,15 mm kan ringen skära om ändarna möts när den värms upp och är gapet för stort får man ett onödigt läckage (sämre kompression).

Jim Lundberg

 

Scroll to Top