Hur fungerar en bensinmotor/ottomotor?

Hur fungerar en bensinmotor/ottomotor?

Publicerad

Fråga: Hur fungerar en bensinmotor/ottomotor?

Emma Öhgren

 

Svar: Motorn består av en kolv som löper i en cylinder. Kolven sitter ihop med en vevaxel som gör att man kan få en roterande rörelse så att man kan driva något, exempelvis en generator eller en moped. Motorn använder flytande bränslen som exempelvis bensin, men går även att driva med gas. För att antända bensinen används elektrisk ström som ger en tändande gnista på ett tändstift.

Ottomotorn har fått sitt namn efter uppfinnaren, Nicolaus August Otto från Tyskland. Motorn är en så kallad fyrtaktsmotor vilket betyder att den har fyra olika arbetstakter som upprepas hela tiden.

Jim Lundberg

Första takten: Insugningstakt. Kolven står högst upp i cylindern, insugningsventilen är öppen och kolven ska röra sig nedåt. Nu sugs bensin och luft in i cylindern (gula pilen).

Andra takten: Kompressionstakt. Bägge ventilerna har stängt och kolven ska nu röra sig uppåt för att komprimera (sammanpressa) bensin och luft. Detta sker för att bensinen ska explodera istället för att bara brinna upp.

Tredje takten: Arbetstakt. En gnista uppstår vid tändstiftet och gasblandningen exploderar. Trycket ökar och kolven trycks nedåt med stor kraft.

Fjärde takten: Avgastakt. Bensinen är förbränd. Avgasventilen har öppnat. Kolven rör sig nu uppåt och trycker ut avgaserna som uppstått (gula pilen). Efter detta kommer insugningstakten och allting börjar om.

On
Off

34 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

15 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Det är kul med kunskap och att man byter erfarenheter men vi fick nyss in synpunkter från besökare som tycker att vissa trådar "kidnappas" och fylls med långa dialoger mellan ett fåtal...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206