Fråga: Saxonette tvåväxlad automat med back och elstart (Norsjö shopper) med problem på tvåan. Den växlar bra men helt plötsligt ”tappar” den taget på tvåan och varvar till och sedan hugger växeln tag igen. Så här håller den på då och då när man kör med full gas. Vad kan problemet vara?
Stig-Ove
Svar: Jag har inte upplevt detta problem, men det skulle kunna vara så att friktionsbeläggen på tvåans drivbackar börjar ta slut eller har blivit glaserade på ytan så att de tappar greppet. Det är viktigt att man använder rätt oja i saxonettemotorerna. I de tvåväxlade motorerna utan back gäller ATF-olja – alltså automatlådeolja till personbilar. Dexron I, II, & III fungerar i saxonettemotorerna, men jag har för mig att Fords olja, ATF-F är något ”strävare” och kan ge säkrare grepp i kopplingen.
Det finns även ett frihjul i kopplingen som gör att ”snabbast vinner”, det vill säga när ettan först kopplas in vid start så ligger ettans drivbackar i ingrepp med trumman runt centrifugalkopplingen. När farten (och varvtalet) ökar går även tvåans drivbackar ut mot trumman. Eftersom man inte kan ha två växlar i samtidigt sitter det ett frihjul i kopplingen som gör så att tvåans backar tar över drivningen trots att ettans backar ligger kvar i ingrepp med samma trumma. Möjligtvis att det kan vara något fel i detta frihjul som orsakar rycken. Men då motorn även har en backväxel kanske det kan vara något fel i denna?
Kolla även hur oljan ser ut. Det finns fall då dreven i saxonettemotorerna tappat kuggarna. Är oljan full med spån har det hänt något allvarligt på insidan.
Någon som har erfarenhet av Stig-Oves problem?
Jim Lundberg




