Hur mäter man slitage på kolvringar?

Fråga: Hej. Hur kan man mäta upp kolvringsslitage, och hur stort slitage är acceptabelt? Frågan gäller en 175 cc ILO-motor som jag plockat isär, för att byta lager och tätningar.

MVH

Göran

 

Svar: Man kan inte med säkerhet mäta tjockleken på en ring för att se hur sliten den är. Placera istället ringen i en osliten del av loppet. Säkrast är då ovanför den övre vändkanten bara man tar bort eventuellt sot. Även under den nedre vändkanten kan vara ett bra mätställe. Se till att ringen inte ligger snett och mät sedan gapet med ett bladmått. Tumregeln för ringgap är en tiondels millimeter gap per tum cylinderdiameter.

Din ILO-motor har en cylinderdiameter på 58 mm (std) vilket är drygt 2 tum. Ringgapet bör därför vara drygt 0,20 mm – kanske 0,25 mm. Tänk på att detta är minsta godtagbara måttet som ska förhindra att ringändarna går ihop när ringarna värms upp, vilket annars kan leda till ett haveri.

Har man för stort gap så ökar läckaget och kompressionen minskar. Jag skulle nog sätta ett max på 0,7 – 0,8 mm ringgap på en motor med 58 mm lopp. Tänk bara på att ett slitet cylinderlopp är större upptill än nertill så att en ring som är lagom upptill kan vara för stor nere i loppet så att ändarna går ihop där (= haveri). Ringgapet krymper tre gånger mer än ringens diameter om ringen sammanpressas. Exempel: Om cylinderdiametern minskar med 0,10 mm ner i loppet kommer ringgapet att minska med 3 x 0,10 = 0,30 mm på samma ställe. Ibland får man tyvärr borra om cylindern om den är för konisk – eller leva med stora ringgap.

Jim Lundberg

Rulla till toppen