Rätt smörja till vajrar och handtag

Fråga: Hallå Jim! Jag undrar vad man ska ha för bra fett i gas- och växelhandtag och vad man ska ha till vajrarna (olja?) Kan man göra hastighetsmätarwire själv? Löda nipplar som till gas, växel osv. Och finns det nipplar att få tag på till det?

Bra forum!

/Donald

 

Svar: Kör man bara sommartid så kan man ta ett vanligt konsistensfett till handtagen, men man bör späda ut fettet med lite motor- eller växellådsolja så att handtagen inte bromsas i sin rörelse. Kör man vintertid tar man mer olja i fettet så att det i stort sett blir rinnande.

När det gäller vajrar så är nog olja både bäst och enklast. Dessutom kan fett leda till att vajern går så tungt i sitt hölje att framför allt gasvajern påverkas eftersom den bara har den klena trottelfjädern som returfjäder. Resultatet med fett kan bli att gasen, och varvtalet, går ner väldigt sakta när man släpper handtaget.

Men det är väldigt okritiskt vad man smörjer vajrarna med om man resonerar utifrån slitage. Huvudsaken är att man smörjer dem med något. Det är sällan vajrar slits ut. Däremot kan en stum infästning i handtaget eller i armen nere vid motorn resultera i att vajern böjs varje gång man frikopplar eller växlar och detta kan i sin tur resultera i att vajern går av efter ett antal böjningar. Därför är det bra att se till att nipplarna löper lätt i sina infästningar och lite smörja är bra även här.

När det gäller hastighetsmätarvajrar är det inte så enkelt med att färdigställa ändarna. Oftast är det en fyrkantig tapp i ändarna på vajern som ska in i motsvarande hål i mätare och drivning. Ibland är det själva vajerns som är pressad till en fyrkant, ibland sitter det en fastpressad nippel på vajern där nippelns ände är fyrkantig. Att pressa en vajer så att den blir fyrkantig kräver ett speciellt pressverktyg och några tons kraft. Man kan tillverka backar och testa i skruvstycket eller i en press, men det kräver en hel del arbete. Själva vajern skiljer sig i konstruktion relativt en broms- eller kopplingsvajer då kardelerna i vajerns kärna är inlindade av en yttretråd som ”samlar ihop” kardelerna så att dessa inte spretar iväg under den vridande rörelsen.

Har man tillgång till en svarv kan man tillverka en nippel med ett hål i ena änden för vajern. De andra änden får man sedan fila fyrkantig. Helst bör denna nippel pressas på plats och då måste den pressas från minst tre håll samtidigt (120 graders delning). Att bara platta ut den i skruvstycket duger inte. Även här är ett pressverktyg nödvändigt.

Man kan löda fast vajern i nippeln, men då vajrarna är gjorda av fjäderstål har det ofta en oxidhinna på utan av alla kardeler efter härdningen och då vill lödtennet inte fästa. Även olja och fett kan förstöra lödningen. Här måste man avfetta noggrant och kanske glasblästra eller beta av (syra) änden så att tennet fäster. Hårdlödning fungerar inte då temperaturen blir så hög att stålet i alla kardeler löper ur och blir mjukt och då ligger vajerbrottet inte långt borta. När det gäller smörjning av varv- och hastighetsmätarvajrar är det extra viktigt att smörjmedlet är lättflytande så att inte vajern bromsas och går av. Här bör man hålla sig till tunn olja.

Jim Lundberg

Rätt smörja till vajrar och handtag
Varjrarna smörjer man enklast med olja och då kan man montera en smörjnippel som på bilden. Annars kan man lossa vajern uppe vid styret och göra en liten tratt av bred tejp i änden. Sedan droppar man lite olja i tratten och håller vajern vertikalt en stund så att oljan får chansen att rinna igenom hela vajern.
Scroll to Top