Varför minusjord?

Fråga: I bilens barndom var det ganska vanligt med plus jordning. Men gradvis försvann de. De sista var väl i mitten av sextiotalet.

Vad var det som gjorde att minus jordning blev norm?

B-O

Svar: Många biltillverkare använde plusjord. Jag tror att bilar från BMC höll fast vid det längst. Runt 1969/1970 övergick de till minusjord i samband med att de började använda växelströmsgeneratorer istället för likströmsgeneratorer. Det kan vara en anledning till att minusjord blev norm.

Enligt boken, eller snarare bokserien, The Modern Motor Engineer (1959) ger plsujord bättre gnista till tändstiften, längre livslängd åt både stift och kablar samt mindre oxidation på batteripolerna än elsystem med minusjord.

Det gällde säkert då, men å andra sidan har material och liknande förändrats sedan dess, och kanske är det inte lika stora skillnader om ett modernt elsystem till en bil skulle ha plusjord.

Jag tror inte att tillbehör som bilradio påverkade så mycket då det var vanligt att det gick att koppla om mellan plus- och minusjord då plusjord fortfarande förekom på nya bilar.

Fler förslag från läsekretsen? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Robert Gustavsson

Rulla till toppen