Byte av bakfjädring Crescent Raket

Fråga: Undrar om det är någon som vet hur man byter gummistropparna till fjädringen bak på Crescent Raket. Gärna bild på en sprängskiss där man ser hur allt sitter i hop och om det finns olika gummiband eller om man kan ta ett hårdare från något annat.

Svar: Hej! Det finns bara en längd på fjädringsgummi till Raketerna. Det finns däremot att köpa i två olika kvalitéer idag. Rekommenderar det dyrare fjädergummit hos mopedrenovering (Rubber Meks tillverkning), de håller bra.

Det var nog aldrig tänkt att mopederna skulle hålla och vara populära så länge att någon förutom fackmän skulle byta fjädringsgummit på Crescents Raket-modeller. För det hör inte till de enklaste mopedmecket att utföra, men det går med lite vilja och en hel del tålamod.

Gör så här:

Först skruvar du bort bakhjul, avgassystem, fusk-stötdämpare, bakskärm samt sadel inklusive sadelstolpen.

Efter det kan du lossa raketfjädringen med hjälp av den genomgående axeln för fuskdämparna och pinnskruven som håller pakethållaren. Därefter behöver du ett specialverktyg som inte finns att köpa, men som man lätt kan göra själv. Verktyget består av en lång stång med 6 mm bits i nedre änden och med mutter som med fördel kan användas med hylsnyckel eller spärrskaft i övre. Se bild nedan. Denna förs genom ramens hål för sadelstolpen ner till skruven som håller Raketfjädringen i ramen (nr. 5 bild 2 visar gängfästet).

 

 

Byte av bakfjädring Crescent Raket
Hemmagjort verktyg med 6 mm bits ner till förs genom ramens hål för sadelstolpen.

Bytet gummifjädringen sker genom att lossa saxpinnarna och monterar stötdämpargummit på distansrören i hävarmen och svängarmen. Nu ska vi gå igenom hur du monterar fjädringen igen efter bytet av gummidetaljer. 

För enkelhetens skull lägger jag upp bild 1 med fjädringsmekanismen igen.

Byte av bakfjädring Crescent Raket

För in fjädringsmekanismen från ramen insida.

1. Haka i hävarmen i ramens två slitsar (nr 1, bild 2). Se till att hävarmen kommer i rätt läge i slitsarna. Exakt vilket som är det rätta läget är svårt att förklara, men om de inte är det så kommer nu steg 2 ställa till problem och hävarmen hakar ur slitsarna.

2. Använd sedan någon typ av brytjärn och bänd upp svängarmen så du får in pinnbulten i svängarmen övre fäste, markerat 2 på bild ovan.

3. Ta ett långt och smalt verktyg för att styra oket (nr 3) rätt med försänkningen för skruvskallen uppåt. Notera att du ska göra detta utan den 85 mm långa skruven monterad i oket.

4. Tejpa fast den långa skruven för oket  på det hemmagjorda verktyget och för ner det genom sadelstolpshålet. För skruven genom oket (nr 3)

5. Böj en svetstråd eller liknande för att kroka fast och rikta in skruvens ände mot gängorna i chassiet (nr 5 bild ovan och nedan) och dra sedan åt.

Hur mycket ska man drå åt skruven? Det är okänt och beroende på förarens vikt. Här får man gå på känsla, men som regel kan man säga att vid belastning av förare ska fjädringen bara nå till hälften av ramens slits för stötdämparupphängningen. Aldrig gå i botten.

OBS! Gör ditt allra bästa för att inte tappa den långa insexskruven ner i ramens sadelstolpshål. Det är näst intill omöjligt att få ut den ur ramen igen.

 

 

Byte av bakfjädring Crescent Raket
Ramen insida 1 – slitsar för hävarmen nr 1, bild 1 5 – Gängfäste för skruven som går genom oket (nr. 3 bild 1)

Sprängskisser ur 1962-års reservdelskatalog för bakfjädring på Crescent 1148, 1149 och 1151. Samma princip gäller även på Saxopeder och  Crescent 1163,1164, 1173 och 1175.

Josefine Andersson

Byte av bakfjädring Crescent Raket
Bild reservdelskatalog
Byte av bakfjädring Crescent Raket
Text reservdelskatalog
Rulla till toppen