Tändspolen tar i svänghjulet på ILO-motor

Vid justering av avståndet mellan spolar och svänghjul lossar man spolarnas skruvar och sticker in bladmått mellan polskor och magneter och drar åt skruvarna igen.

Tändspolen tar i svänghjulet på ILO-motor

Publicerad

Fråga: Hej! På min gamla ILO-motor har jag precis renoverat tändplattan på. Problemet är att när jag monterat ny tändspole så tar denna i svänghjulets magneter när man snurrar svänghjulet. Det är inte mycket alls, men har du något knep för att öka på avståndet mellan polsko och magnet? Vad tror du om att slipa magneterna en aning?

Jens

 

Svar: Nu vet jag inte om det är en nytillverkad tändspole eller en gammal originalspole. Det förekommer att nytillverkade ljus- och tändspolar inte håller rätt mått så att denna typ av problem uppstår. När man monterar en spole på tändplattan ska man se till att avståndet mellan svänghjulets magneter och spolarnas polskor blir cirka 0,20 mm.

För det mesta så blir det rätt när man skruvar fast spolarna, men om det behövs en justering så lossar man lite på spolarnas skruvar så att spolen går att rucka lite på. Sedan vrider man svänghjulet så dess magneter står mitt för spolens polskor. Man sticker in två bladmått på 0,20 mm., ett mellan varje magnet och polsko, och drar sedan fast skruvarna igen. Om allt är som det ska kommer avståndet att bli rätt när man dragit ur bladmåtten.

Skulle det inte bli bra är det förmodligen en nytillverkad tändspole som håller fel mått. Eller så är det en tändspole som inte hör dit. Om man måste bearbeta något för att få det att passa så är det spolens polskor man ska ge sig på. Slipar man på svänghjulets magneter kommer avståndet mellan dessa och ljusspolen att bli större. Dessutom finns det stor risk för att det blir obalans i hjulet.

När man bearbetar polskorna är det skonsammast att använda en fil. Man ska då fila i samma riktning som svänghjulet roterar – inte på tvären. Detta för att polskorna är uppbyggda av ett antal tunna plåtar som är isolerade från varandra för att minska förluster i materialet. Filar man på tvärs ökar risken för att plåtarna "geggar ihop". Efter filningen bör man ändå avsluta med att putsa polskorna, fortfarande i samma riktning, med fin smärgelduk som tar bort de grader som kan koppla ihop plåtarna elektriskt.

Jim Lundberg

Man filar längs med polskon, alltså utefter samma linje som svänghjulets magneter rör sig.

För att få bort grader som kan kortsluta plåtarna i polskon avslutar man med att putsa ytan mot fin smärgelduk.

Spolarnas kärna och polskor är inte homogen utan består att flera tunna plåtar som är isolerade från varandra med lack eller tunt papper.

Detta för att man ska minska virvelströmsförluster (intern kortslutning i materialet) som drar ner effektiviteten.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842