Tändspolen tar i svänghjulet på ILO-motor

Fråga: Hej! På min gamla ILO-motor har jag precis renoverat tändplattan på. Problemet är att när jag monterat ny tändspole så tar denna i svänghjulets magneter när man snurrar svänghjulet. Det är inte mycket alls, men har du något knep för att öka på avståndet mellan polsko och magnet? Vad tror du om att slipa magneterna en aning?

Jens

 

Svar: Nu vet jag inte om det är en nytillverkad tändspole eller en gammal originalspole. Det förekommer att nytillverkade ljus- och tändspolar inte håller rätt mått så att denna typ av problem uppstår. När man monterar en spole på tändplattan ska man se till att avståndet mellan svänghjulets magneter och spolarnas polskor blir cirka 0,20 mm.

För det mesta så blir det rätt när man skruvar fast spolarna, men om det behövs en justering så lossar man lite på spolarnas skruvar så att spolen går att rucka lite på. Sedan vrider man svänghjulet så dess magneter står mitt för spolens polskor. Man sticker in två bladmått på 0,20 mm., ett mellan varje magnet och polsko, och drar sedan fast skruvarna igen. Om allt är som det ska kommer avståndet att bli rätt när man dragit ur bladmåtten.

Skulle det inte bli bra är det förmodligen en nytillverkad tändspole som håller fel mått. Eller så är det en tändspole som inte hör dit. Om man måste bearbeta något för att få det att passa så är det spolens polskor man ska ge sig på. Slipar man på svänghjulets magneter kommer avståndet mellan dessa och ljusspolen att bli större. Dessutom finns det stor risk för att det blir obalans i hjulet.

När man bearbetar polskorna är det skonsammast att använda en fil. Man ska då fila i samma riktning som svänghjulet roterar – inte på tvären. Detta för att polskorna är uppbyggda av ett antal tunna plåtar som är isolerade från varandra för att minska förluster i materialet. Filar man på tvärs ökar risken för att plåtarna ”geggar ihop”. Efter filningen bör man ändå avsluta med att putsa polskorna, fortfarande i samma riktning, med fin smärgelduk som tar bort de grader som kan koppla ihop plåtarna elektriskt.

Jim Lundberg

Tändspolen tar i svänghjulet på ILO-motor
Man filar längs med polskon, alltså utefter samma linje som svänghjulets magneter rör sig.
Tändspolen tar i svänghjulet på ILO-motor
För att få bort grader som kan kortsluta plåtarna i polskon avslutar man med att putsa ytan mot fin smärgelduk.
Tändspolen tar i svänghjulet på ILO-motor
Spolarnas kärna och polskor är inte homogen utan består att flera tunna plåtar som är isolerade från varandra med lack eller tunt papper. Detta för att man ska minska virvelströmsförluster (intern kortslutning i materialet) som drar ner effektiviteten.
Rulla till toppen