Finns det ett enkelt test av tändsystemet?

Fråga: Hej Jim. Om inte jag har en gnista på stiftet hur gör jag då? Är det tändspolen som är trasig eller kondensatorn eller spetsarna? Vet du hur man kan bygga en enkel testare som man kan testa tändspole och en kondensator med? Det är många som frågar mig och vill ha hjälp.

MVH Anders Carlsson

 

Svar: Gnistan kan försvinna i en svänghjulsmagnet, som jag tror att detta handlar om, om den är feljusterad. Då kan man börja med att justera brytaravståndet som styr hur stark gnistan ska bli. Ibland uppstår oxid och sot på konterna och då får man putsa rent den med en liten brytarfil. Har man ingen fil kan man ta en remsa slippapper som man viker dubbel och för in mellan kontakterna. Man särar då på kontakterna med exempelvis en skruvmejsel, släpper ihop dem runt slippappret och drar ut detta. Upprepa tills det är rent och avsluta med att dra en pappbit mellan kontakterna så slippresterna försvinner. Testa förstås med ett annat tändstift då även dessa kan krångla.

Nästa steg är att prova med att tillföra ström utifrån. Då tar man ett 6-voltsbatteri och ansluter ena polen (valfritt) till motorns gods. Sedan stoppar man in en papp- eller plastbit mellan brytarkontakterna så att dessa är åtskilda. Från batteriets andra pol drar man en kabel som man duttar mot kondensatorns anslutning. Tändkabeln ska ha ett tändstift anslutet som ska ligga mot gods. När man duttar mot kondensatorn ska det uppstå en tydlig gnista på tändstiftet. Om det fungerar med batteriet kan felet bero på slitna brytarkontakter, eller möjligtvis defekt kondensator.

Kondensatortest:

Koppla loss kondensatorn och ladda upp den man 6- eller 12 volt. Vänta en halv minut och kortslut kondensatorn med en skruvmejsel. Om kondensatorn fungerar ska det uppstå en synlig, och oftast hörbar, gnista vid skruvmejseln. Helst ska detta test göras med kondensatorn uppvärmd till cirka 70 grader vilket är normal arbetstemperatur.

Tändspoletest:

Det enda som ger säkra resultat är att köra tändspolen i en tändspoleprovare och precis som med kondensatorn bör den vara uppvärmd cirka 70 grader eftersom en tändspole som håller på att gå sönder börjar visa symtomen när den är varm.

Brytarkontakter:

Här får man okulärbesikta brytarkontakterna. Kontaktytorna ska inte vara brända eller gropiga. Fjädern ska vara spänstig och den lilla klacken på brytararmen som löper mot nocken i svänghjulet får inte vara för nersliten. Helst ska man jämföra med ett nytt par kontakter.

Om man bara vill utesluta del för del är det lämpligt att börja med de billiga delarna och då kan man ju börja med att byta kondensatorn som är billigast. Därefter brytarkontakterna och sist tändspolen.

I tidningen Classic Motor har jag vid två tillfällen visat hur man bygger sin egen tändspoleprovare. I nummer 7/2014 är det en tändspoleprovare byggd av en fördelare till en bil och i nummer 8/2003 är det en provare som är byggd av saker från ”skrotlådan”.  Vi har tyvärr inte så gamla nummer kvar på redaktionen så där får vi hänvisa till marknader, loppisar och kompisars tidskriftssamlare.

Jim Lundberg

Finns det ett enkelt test av tändsystemet?
Man duttar sedan mot kondensatorn med batterikabeln och då ska det uppstå en gnista på tändstiftet.
Finns det ett enkelt test av tändsystemet?
Enkel tändspoleprovare byggd runt en bilfördelare. Gnistgapet består att ett tändstift med kortad gänga och en skruvdragare drar runt fördelaren.
Rulla till toppen