Varför blir det vatten i oljan på sachsmotorn?

Håll rent i motorn. Byt olja ofta - och än mer omfta om man kör korta sträckor och i kallt klimat. Fukt leder till rostangrepp på ståldelar och frätskador på blocket.

Varför blir det vatten i oljan på sachsmotorn?

Publicerad

Fråga: Hej. Varför blir det vatten i oljan på en sachsmotor från år 1982?

Ove Arnoldsson

 

Svar: Det kan dels bero på att man kört i regn eller har spolat av mopeden efter en tvätt. Men detta är ett ganska vanligt problem hos sachsmotorer och kan även bero på att mopeden enbart körs korta sträckor så att oljan aldrig riktigt hinner bli varm så att eventuellt vatten dunstar.

Vatten kan nämligen hitta in på andra vis än med "hjälp" regnskurar och vattenslangar. Det är så här att när en motor kallnar efter en körning så kallnar även luften inne i växellådan. När luft kallnar drar den ihop sig (minskar i volym) och då sugs det in luft i växellådan från utsidan. Särskilt om den förvaras fuktigt efter varje åktur.

Den fukt som den insugna luften innehåller kan sedan kondenseras mot växellådans väggar och drev så att det uppstår små vattenpärlor – precis som vid dagg. Nästa gång man kör vispas denna fukt ner i oljan och om man inte kör tillräckligt länge kommer den vattenmängden inte att dunsta genom ventilationshålet utan den del fukt blir kvar. Motorn stängs av och processen upprepas – mer fuktig luft sugs in i växellådan.

Då kan det bli så att mängden fukt i växellådan gradvis ökar och eftersom dreven snurrar kommer vatten och olja att "vispas" ihop till en emulsion och oljan kommer att se ut som Baileys likör, eller mjölkchoklad om man så vill. Har det gått så långt hjälper inte ens heta långturer i Saharaöknen, utan då är det oljebyte som gäller.

Fukt i oljan kan leda till rost på drev och axlar, och särskilt sachsmotorer med sin magnesiumlegering kan angripas rejält om man inte byter olja. Det kan uppstå stora gropar, eller till och med hål, i blocket om fukten får härja tillräckligt länge. Men varför det verkar vara vanligare med vatten i oljan på sachsmotorer kan jag tyvärr inte svara på.

Jim Lundberg

On
Off

2 kommentarer

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842