Problem med drivningen på Monark Monarscoot

Fråga: Jag kör en Monarscoot med ILO Piano G50. Allt fungerar mycket bra men vid hög belastning och lågt varv på ettans växel, t ex vid brant backe, händer det att kopplingen verkar ”tappa taget” och efter något varv återfå greppet och fungera som vanligt. Min teori är att kopplingen behöver nya starkare fjädrar. Någon annan bättre förklaring?

Ludde

 

Svar: I en mopedmotor får kopplingen högre belastning (utsätts för högre vridmoment) ju högre växel man lägger i – och omvänt. Om kopplingen slirar på ettans växel skulle den slira ändå mer när man lägger i tvåan.

Om driftsstörningarna är kortvariga och ”ryckiga” beror det snarare på att det är ettans växel som inte vill ligga i som den ska. I bästa fall räcker det med att spänna växelvajern – i sämsta fall måste man dela på motorn (enkelt på en ILO) och byta ut slitna delar.

Det som kan vara orsaken är att medbringarens tappar och drevens hål har blivit så slitna att de hoppar ur varandra under belastning, och när man lägger i ettan flyttas vridmomentet från kopplingen till växellådans drev och axlar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen