Sachsmotor som läcker växellådsolja till vevhuset

Fråga: Hej, jag har en gammal treväxlad Sachsmotor som tappar växellådsolja via vevhuset. Och ryker otroligt mycket vitrök. Jag lät renovera motorn där även packboxarna byttes. Snälla, har du några tips vad jag kan göra?

Med vänliga hälsningar

Herbert Mudsam

 

Svar: Om man har gummiklädda packboxar i vevhuset så har dessa en tendens att krypa ur sina hål. Man bör limma dessa med Loctite (gäng- eller bussningslim) så att de sitter kvar. En annan anledning till läckage mellan växellåda och vevhuset är att man har varit oförsiktig när man stuckit vevaxeln genom packboxen så att antingen tätningsläppen har vrängts eller att spiralfjädern som drar i hopp läppen har hoppat ur sitt spår. Man kommer åt den högra packboxen (där oljan finns) om man lossar transmissionsdrevet och kopplingskorgen.

Det kan även vara packningen mellan blockhalvorna som läcker så att oljan hittar in den vägen. Sedan är det tyvärr så att magnesiumlegeringen i sachsmotorerna är väldigt korrosionskänslig och det är inte ovanligt att det uppstått frätskador i blocket som ibland gått rakt igenom materialet. Det är svårt att löda eller svetsa denna legering, men är skadorna små kan man ofta laga dem med kemisk metall eller liknande – bara man avfettar ytorna väldigt noga med bromsrengöring, thinner eller aceton.

Jim Lundberg

Rulla till toppen