Missljud i ILO Piano efter lamellbyte

Fråga: Hej. Har nyligen bytt lameller och tandrem på min ILO G50 och justerat spelet i kopplingsmekanismen till 4mm, allt efter goda råd här och i Stora Tvåtaktsboken. Så långt är allt frid och fröjd 🙂 När motorn kommer upp i arbetstemperatur så kommer ett mekaniskt missljud från transmissionssidan av motorn när har kopplingen intryckt. Är svårt att beskriva missljudet men det kan beskrivas som högt skramlande. Ljudet framträder inte när motorn är kall.

Oljan jag använder är gräsklipparolja SAE-30. Skruvarna till lamellpaketet drog jag åt för kung och fosterland så jag har svårt att tro att någon av dem har lossat men även om någon av dem har lossat så torde det skramla även när motorn är kall?

Om lamellkoppen har börjat glappat på axeln så torde även den skramla när motorn är kall? Vid monteringen var den befintliga tandrullen stum och muttrarna åtdragna.

Var bör jag börja felsöka?

Ulrik

 

Svar: Kopplingsmekanismen på ILO Piano fungerar ju stå att kopplingsarmen (på vänster sida av motorn) trycker mot tryckstänger som i sin tur trycker kopplingens tryckplatta utåt så att lamellerna säras och motorn frikopplar.

I och med att det sker ett axiellt tryck från kopplingsarmen så vill ju hela axeln, där tryckstängerna löper, knuffas till höger. Det kan ju vara lagret innanför kopplingskorgen som väsnas – eller att detta lager är så slitet att kopplingskorgens tryckplatta tar i kåpan. Man får plussa på det faktum att kopplingspaketet med sina nya lameller troligtvis har blivit tjockare så att tryckplattan bara av den anledningen kommit närmare kåpan.

Att det bara väsnas när motorn är varm tyder mer på ”lamellspåret” då lameller ofta sväller lite av värmen så att paketet därvid blir lite tjockare.

Men det kan möjligtvis vara tandremmen som tar i något och bara gör det när den är mjuk av värmen från motorn. Jag tror att anledningen till oljudet visar sig så fort du har tagit bort kopplingskåpan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen