BSA A7 sotar igen ena tändstiftet

Fråga: Hej Jim, Jag har ett problem med min BSA A7 1954 i synnerhet när jag kör MC rallyn i 50 – 70 km/t. Den sotar igen ETT tändstift efter ca 4-5 mil. Den går då mycket illa och ryker svart ur den ljuddämparen vid pådrag. Har du eller någon läsare nått tips vad det är för fel och eller tips på åtgärd. Kör på 98 oktan. med blyersättning.

Stig

 

Svar: Nu vet jag inte om din motorcykel har en eller två förgasare, men om den har två så kan det vara aktuellt att sänka trottelnålen på den förgasare vars cylinder/tändstift krånglar eftersom nålen arbetar på låg- och mellanregistret.

Om motorn bara har en förgasare blir det lite knepigare eftersom det är svårare att rikta rätt blandning till respektive cylinder. Men det finns ett trick och det är att man tillverkar en kilformad ”packning” av aluminiumplåt mellan insug och topplock.

Man tar en 3 – 5 mm tjock aluminiumplåt och tar upp alla hål som ska vara där med den gamla packningen som mall samt formar den i ytterkant. Sedan lägger man plåten på ett slippapper placerat på plant underlag och slipar ner plåten så att den blir tunnare på ena sidan (mot ena pinnskruven). Hur mycket man ska slipa får man testa sig fram till genom provkörning.

Tanken med denna kilformade plåt är att man då kan rikta förgasaren lite mot den ena eller andra cylindern. Går motorn för fett på höger cylinder så placerar man kilplåten så att förgasaren riktas mer mot den vänstra cylindern – eller omvänt.

Men är det enbart svart rök (=för fet blandning) som kommer ur ljuddämparen? Det kan även komma blå rök (=olja) ur avgasröret på en fyrtaktare vilket kan bero på kolvringsbrott eller sliten styrning på insugsventilen. Detta kan också få stiftet att slå igen – fast då på grund av sot och olja.

Jim Lundberg

Rulla till toppen