Byta växelstång på fotväxlad Sachs

Fråga: Hej Jim. Jag har en fråga om att byta växelstången på en fotväxlad Sachs utan att klyva motorn. Man lägger mopeden på sidan och låser växelstången med mutter samt en kontramutter och lossar sedan motsols då släpper den från kilen. Sedan byter man stången. Hur stor är risken att stången gängas ut från kilen då stången snurrar motsols? Originalet är ju hopnitad med kilen.

Harry Kjellberg

 

Svar: Växelstången på fotväxlade sachsmotorer har en M6-gänga längst ut där spårmuttern och dennes kontramutter sitter i växelmekanismen. I andra änden, alltså inne i motorn, sitter den T-formade ”kilen” med en M5-gänga som dessutom är nitad efter åtdragningen på fabrik.

Om man nu vill byta växelstången så brukar nitningen på insidan ge med sig om man lossar stången som ju har vanlig högergänga (=lossas motsols). Här kan man använda allt från två M6-muttrar som man låser mot varandra till en rörtång om gängorna är slut (trolig anledning till att man byter växelstången).

Om man lägger motorn/mopeden på höger sida och har lite tur så kan nog själva kilen ligga kvar i rätt läge så att en ny växelstång kan skruva ner i kilen. Men kilen har rund profil och kan lätt vrida sig eller förskjutas i sidled så att man inte pricka kilens hål med den nya stången. Alltså får man inte skaka eller luta på motorn när stången är borta.

Men man kan ju alltid prova detta – skulle det misslyckas så får man klyva motorn vilket man normalt gör vid kilbyte. Nu går det ju inte att nita änden av stången inne vid kilen men stången drar åt sig själv vid körning framåt. Fast det är ändå bra att låsa den med Loctite eller liknande.

Eftersom det handlar om oljig växellåda bör man spruta ner bromsrengöring (typ Bräkleen) eller liknande avfettning i axelns hål så att kilen tvättas ren från olja och det skadar inte att använda en oljetolerant gänglåsning för att vara säker på att stången inte ska gänga ur sig.

Jim Lundberg

Rulla till toppen