Svårstartad Autoped

Fråga: Hej. Har en Autoped som väl igång går mycket bra. Problemet är att den är väldigt svårstartad, man får trampa omkring 75 – 100 meter innan den startar, ibland får jag inte igång den alls. Nu senast när den inte startade provade jag med startgas direkt i tändstiftshålet och då startade den nästan direkt.

Kan problemet vara bränslet? Jag använder 95-oktan med 4 procents oljeinblandning. Tänkte prova 98-oktan och minska oljeinblandingen till 3 procent om det då kan bli lite mer lättantändligt. Gamla fotogentraktorer startades ju förr på bensin för att sedan växlas över till fotogen.

Hälsningar

Egon

 

Svar: Om motorn fungerar som den ska spelar bränslet ingen roll. En gammal Autoped ska fungera på alla förekommande bensinkvaliteter/fabrikat. 98-oktanig bensin är snarare mer svårantändlig då den har additiv som gör den mindre känslig för sekundärtändning – alltså spikning.

Det kan vara bränsletillförseln som är problemet på din Autoped. Börja då med att lossa bensinslangen och öppna bensinkranen. Bensinen ska rinna obehindrat och minst med en deciliter/30 sekunder. I vissa förgasare sitter det dessutom ett litet filter innanför nippeln som slangen sitter på och det kan snart bli tilltäppt.

Men startproblemen kan även bero på dålig gnista. Att motorn startar, men först efter en stunds trampande, kan bero på att motorn värms upp av kompressionsvärmen och då blir bränsleblandningen mer lättantändlig så att även en klen gnista kan tända bränslet. Testa detta genom att värma upp topplocket med en varmluftspistol när motorn är kall. Om den startar lätt efter denna uppvärmning är det troligtvis dålig gnista som är orsaken.

Gnistans styrka kan bero på flera saker. Brytaravståndet är en viktig detalj. Testa med att justera avståndet någon tiondels millimeter upp eller ned och se vad som händer. Efter justering måste förtändningen kollas/justeras vilket man gör genom att vrida tändplattan med- eller motsols. Autopeden ska ha 0,40 – 0,50 mm i brytaravstånd och en förtändning på 2 – 2,5 mm.

Felet kan även orsakas av defekt kondensator eller tändspole och då får man testa dessa eller byta ut dem.

Jim Lundberg

Rulla till toppen