Fråga: Puchmotor 3-växlad crick-crack. Behöver man klyva motorn för att byta packboxarna runt vevaxeln? Kommer man åt packboxen bakom kopplingen alltså? Vid svänghjulssidan kommer man ju åt den bakom tändplattan.
//Mvh Claes
Svar: Packboxen innanför kopplingen sitter djupt och innanför ett spårkullager. Det finns i och för sig särskilda avdragare som kan greppa inne i ett spårkullager så att detta kan dras ut. Men sedan kommer nästa problem – att få ut packboxen djupt inne i blocket med en vevaxeltapp som är i vägen.
Även här kan man trixa och fixa genom att borra tre eller fyra små hål i packboxen. Jämnt fördelade runt omkretsen. Därefter drar man i långa plåtskruvar i borrhålen som man drar i med en tång. Men här är risken stor att man skadar ramlagret med spån eller med borren/sylen.
Förmodligen går det fortare att klyva motorn och byta packboxarna på konventionellt vis. Då passar man på att byta ramlagren så får man en ”ny” motor.
Jim Lundberg