Koppla in lyse och dödare på Monarped

Fråga: Hej, Jag har en Monarped, troligen tidig 1954. Enligt skylt är motorn från 1953 med nr 150/881XX och ramnumret är1453XX. Har läst tidigare artiklar om olika årsmodeller.

Det är 24-tumshjul, brun sadel, både pys och dödarknapp, lackade plåtar vid förgasare och pakethållarfäste för 1954 så min slutsats är tidig 1954. Jag är andra ägaren från 1970-talet då jag köpte den från en äldre släkting. Efter några år skruvade jag isär den för totalrenovering men den låg sedan i lådor tills jag satte ihop den för 10 år sedan då min son närmade sig mopedålder.

Allt funkar förutom att jag inte vet var jag ska koppla in belysningen som jag hoppade över för 10 år sedan. Den svarta sladden som antagligen är dödarsladden går till toppen på kondensatorn. Någon gul sladd finns inte men kan mycket möjligt ha demonterats och tappats bort genom åren. Frågan är därför om den svarta sladden är en dödarsladd och var jag ska koppla in en ny gul sladd.

Magnus Öhman

 

Svar: Som du misstänker är det nog årsmodell 1954 på din Monarped. Att motorn är tillverkad 1953 är inget konstigt – Monark kastade ju inte motorerna från 1953 på nyårsafton 1953-54 utan de användes fortsättningsvis vid monteringen av 1954 års mopeder.

På de här mopederna är det bara två kablar att hålla reda på. En svart som går från kondensatorn/brytarna upp till dödarknappen och en gul kabel som går från ljusspolen till fram- och baklyset via ljusomkopplaren.

Den svarta kabeln verkar sitta där den ska (kondensatorn), men det ska sitta en gul kabel på belysningspolen också. Du får leta upp änden på spolens koppartråd och löda på en gul kabel där. Vad jag kan se på dina bilder finns det skador på belysningsspolens yttersta trådlager där lackisoleringen ser ut att ha skadats av något vasst.

Det är viktigt att inga varv kortsluts mot varandra då spolen i så fall kommer att tappa massor av effekt. Prova med att dra in tandtråd mellan de 11 – 12 varv som det handlar om och lägg därefter på lite klarlack eller fernissa för isoleringens skull. Skulle det inte gå att separera varven säkert från varandra är det bättre att linda av dem efter det handlar om de sista varven på spolen.

Varje varv ger bara cirka 0,025 volt (25 mV) och lindar man av exempelvis 10 varv så sjunker spänningen bara med 0,25 volt – alltså en kvarts volt. Detta är knappt märkbart på ljusstyrkan och betydligt lindrigare än kortslutna varv som ”suger upp” en stor del av effekten.

Jim Lundberg

Koppla in lyse och dödare på Monarped
Ljusspolen verkar ha skador på de yttersta varven (pilen). Detta bör åtgärdas med exempelvis tandtråd mellan varven och sedan skyddande/fixerande lack. Man kan även linda av några varv utan att effekten påverkas särskilt mycket.
Koppla in lyse och dödare på Monarped
Den svarta kabeln till dödarknappen ska anslutas på kondensatorn (pilen) så det verkar vara rätt.
Koppla in lyse och dödare på Monarped
I gummigenomföringen i blocket ska det, förutom tändkabeln, komma ut en svart och en gul kabel – den senare saknas. Ha inte för stora förväntningar på den textilisolerade tändspolen. Cylindern ser ut att vara av aluminium och då komma från den senare Pianomotorn. De äldre cylindrarna av gjutjärn som satt på ILO FP 50-motorerna som denna har lite större insug och kan ge lite mer sprutt.
Koppla in lyse och dödare på Monarped
Kopplingsschema till äldre Monark Monarped.
Rulla till toppen