Bluddrande Monark M560

Fråga: Hej. Jag har en Monark M560, 1954 med ILO’s tvåcylindriga 250 cc motor i. Efter en del strul med laddningen så går den nu äntligen. Det vill säga den går perfekt på alla varv och gaspådrag upp till ca. 75%, så fort jag ger de sista 25% så börjar den bluddra. Inte ett typiskt 4-taktande som indikerar ”lite” för fet blandning, det blir mer av ett bludder som låter som tändningsfel eller jättefet blandning.

Så jag har börjat misstänka att det sitter fel förgasarnål i den. Huvudmunstycket har rätt storlek. Så min fråga är: Hur vet jag att det sitter rätt nål i förgasaren och så klart, vad kan det annars vara?

Bosse Jonsson

 

Svar: Trottelnålen arbetar bara från lågt gaspådrag upp till cirka 3/4-delar av totala gaspådraget. Sista biten upp till full gas är det huvudmunstycket som arbetar och i ditt fall bör det vara huvudmunstycket som är orsaken till problemet.

För att utröna om det är för stort eller för litet får man göra en ”Plug chop” som engelsmännen kallar det. Man kör motorcykeln på ett visst fartregister under några kilometer. Sedan stänger man av motorn i farten och rullar in till vägkanten.

Nu tar man ur tändstiftet och kollar hur det ser ut. I ditt fall ska du köra några kilometer på full- eller näst intill, full gas. Om tändstiftet är svart och sotigt är huvudmunstycket för stort och är stiftet vitt eller gråvitt så är munstycket för litet. Om munstycket är av rätt storlek ska det vara ljusbrunt.

På detta vis kan man även kolla om trottelnålen sitter på rätt höjd. Då kör man istället på cirka halvgas några kilometer och stänger av motorn i farten, Är stiftet sotigt sitter nålen för högt och är det vitt sitter nålen för lågt. Viktigt är att man verkligen stänger av i farten så att motorn inte får gå på tomgång.

Men sen kan det även vara tändningen som orsakar problemet. Kärvande brytare – eller trasiga brytarfjädrar kan ge symtom som en ”varvtalsbegränsare” som hindrar motorn att varva ur.

Jim Lundberg

Rulla till toppen