Hur renar man ATF-olja?

Fråga: Hur rengör man bäst ATF-olja som varit i drift men är bara lite mörkare än ny? När jag jobbade som fartygsingenjör hade vi mobilt reningsaggregat, med pump och filter som vi rundpumpade olika hydrauloljesystem med, vem har sånt, eller bryr man sig inte längre, 20 liter kostar 1000 bagare?

Thomas Astler

 

Svar: Förmodligen skiljer det en del på miljön för oljan i ett hydraulsystem och i en automatlåda. I den senare uppstår friktionsvärme från bromsbanden i lådan samt den friktion som uppstår i växellådans temperatur vilket kan leda på oljetemperaturer på mer än 100 grader. Jag har svårt att tänka mig att den typen av påverkan sällan sker i hydraulsystem där det nog mest handlar om att ta bort slitpartiklar från kolvar, cylindrar och tätningar.

Börja med att lukta på ATF-oljan. Om den luktar bränt och har mörknat betydligt kan det vara så att både oljan och bromsbanden i lådan är brända och då måste minst oljan bytas. Har man tålamod kan man låta oljan rinna genom ett kaffefilter och om man slänger ner en stark magnet i filtret så drar den åt sig alla magnetiska (stål) metallpartiklar.

Men oljan förorenas inte bara av partiklar av olika slag utan den kan brytas ner kemiskt av hög temperatur och vatten. Jag brukar säga att olja är billigt – det är maskinerna som ska smörjas som är dyra. Är du minsta osäker på oljans status bör du nog byta den till ny och fräsch.

Jim Lundberg

Rulla till toppen