Fråga: Jag har en moped Fram King Clipper med Victoriamotor EM50. I Stora Tvåtaktsboken liksom i den reservdelskatalog jag har står att det ska vara en bussning till kolvbulten men i min motor är det ett nållager.
Är det en senare uppdatering eller hade Victoria/Zweirad Union nållager på sena modeller. Kan man se på ramnummer/motornummer vilken årsmodell mopeden/motorn har?
Thomas Persson
Svar: När det gäller nållagret till kolvbulten så bör det vara en uppgradering från en bussning som också många andra motortillverkare gjorde. Sachs gick över till nållagrad kolvbult på 80-talet, medan ILO gick åt motsatt håll och hade nållagrad kolvbult på första årsmodellen av Piano-motorn (1955) och bytte till bussning från och med 1956.
När det gäller årsmodeller Så vet jag inte om man kan utläsa något ur de typskyltar som sitter på motorerna. På bilderna längst ner ser vi typskyltarna på tre Zweirad/EM 50-motorer – alla likadana med treväxlad fotmanövrerad växellåda samt kick (modell 803). Generellt när det gäller mopeder kan man inte utläsa årsmodell genom ramnumret då mopeder inte varit registrerade.
På skylten finns en ruta där det står ”Art” följt av talen ”260”, ”261” samt ”264”. Noterbart är att motorn märkt ”260” har lägsta motornumret och den med ”264” har det högsta numret. Om detta skulle kunna betyda 1960, 1961 samt 1964 kan jag dock inte svara på. Kick blev inte tillåtet på mopeder i Sverige förrän 1961, men det kan ju ha funnits kickmotorer i Tyskland långt innan dess så en kickmotor från 1960 kan ju vara möjligt – bara den hamnade i en moped från 1961 eller senare. Delar man på motorn så brukar vevaxeln vara märkt på sidan med månad och år – exempel 2/63 vilket betyder februari 1963.
Kanske någon av våra läsare vet mer om dessa motorer?
Jim Lundberg