Generator laddar inte

Generator laddar inte

Publicerad

Fråga: Jag har monterat en växelströmsgenerator av fabrikat Lucas i en Willys jeep. Generatorns spänning är 12 volt och laddningsregulatorn sitter i själva generatorn. Kablarna från generatorn är en grov som går till startmotorn och en klen som går till laddningslampan, som även är kopplad till + på tändlåset. När jag kontrollerar spänningsökningen på batteriet med en voltmätare fluktuerar spänningen upp och ner från 2 till 15 volt. Detta vid ett motorvarv på cirka 2 500 varv per minut. Laddningslampan lyser med ett fast sken hela tiden. Vad ska jag göra?

Torsten

Svar: Det första du bör göra är att kontrollera att kablarna sitter rätt. På en Lucasgenerator ska uttaget märkt B+ gå till batteriet, eller som i ditt fall sammankopplat med batteriets pluskabel vid startmotorn.

Jordningen ska anslutas till B- (på äldre generatorer kan det ibland bara vara ett minustecken ). Enligt din beskrivning har du ingen jordkabel utan förlitar dig på jordning genom godset. Montera en riktig jordkabel för säkerhets skull.

Den tredje anslutningen heter D+ på Lucasgeneratorer. Den ska matas med plus när tändningen är tillslagen via laddningslampan, precis som du beskriver. Har du kopplat på detta sätt och du fortfarande inte får en korrekt laddning sitter felet troligen inne i generatorn eller i den inbyggda laddningsregulatorn.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Pulver i motorcykeltanken som ställer problem

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Tänk på att om totalvikten är kritisk så tillför du en del vikt med ffa RESTOMs produkt. Jag har använt RESTOM på flera tankar, varav en sprillans ny där lack-gubben inte satt en propp i tankens...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842