Demontera kopplingen på Victoria MS 50

Kopplingsnavet sitter på en kona och man kan knacka på axeln med en kopparhammare (för att skydda gängan) men då måste man spänna upp navet så att det svarar på dess undersida när man knackar - annars händer inget.

Demontera kopplingen på Victoria MS 50

Publicerad

Fråga: Fick rådet att byta packbox på den rykande Victoria MS50. Demonterade allt ner till kopplingskorgen som verkar nitad på underliggande drev. I centrum finns en kuggrulle som sitter på en axel. I axelns centrum finns en fördjupning, kanske avsedd för en avdragares centrumskruv!? Vågar inte fortsätta innan jag vet vad som är rätt demonteringsmetod.

Vad är rätt som nästa steg?

Robert Gustav Hagerborg

 

Svar: Har du Stora Tvåtaktsboken, del 1? Där finns en komplett reparationsanvisning för "syskonmotorn" MS 51 vilka delar samma koppling med mera. Det du kallar för kuggrulle är kopplingsnavet med sina bommar som sitter på en kona på axeln. "Det snällaste" sättet att dra av detta nav är att svarva en tjock bricka med tajt passning utanpå navet. Brickan bör bara ha någon centimeter större ytterdiameter jämfört med innerdiametern.

Brickan trär man över navet och därefter sätter man tillbaka låsringen i sitt spår på navet. Nu tar man en två- eller trearmad universalavdragare som man hakar tag med under den tjocka brickan och drar av navet. En annan metod syns på övre bilden där man tar en kopparhammare och knackar till på axeln så att konan släpper. Men detta kräver att man spänner navet/korgen uppåt så att det svarar under navet när man knackar på axeln. På bilden är motorn på väg att delas så att blockhalvan – och kopplingskorgen – trycker mot navets underkant.

När packboxen ska bort så borrar man två eller tre hål i sidan på den med en diameter på 2 – 2,5 mm där man skruvar i plåtskruvar som man kan dra i med en tång. Men tänk på att det sitter ett ramlager en knapp centimeter innanför som man inte får borra i. Därför trär man på ett litet rör på borren som är så långt att borren bara sticker ut 2 – 3 mm – då stoppar röret borren från att gå för djupt. Nästa grej är att alla borrspån ovillkorligen måste bort. Det räcker med ett litet spån för att låsa kulorna i ramlagret.

Fetta därför in borren så fastnar de flesta spånen i fettet istället för att sprätta omkring. När packboxen är borta sprejar man ramlagret med avfettning och blåser med tryckluft i insuget så eventuella spån flyger ut. Kolven ska då stå i topp så insuget är öppet. Om du ska montera en packbox med gummiklädda kanter så måste hålet i blocket fasas av – annars finns det risk för att kanten på hålet skär sönder gummit. Plåtklädda packboxar kräver ingen åtgärd av blocket. Glöm inte att smörja packboxens tätningsläpp – annars kan den smälta vid starten innan tvåtaktsoljan hunnit fram.

Jim Lundberg

Packboxen går att dra ut med en tång om man skruvar i plåtskruvar i packboxens sida. Akta bara det bakomliggande ramlagret!

Gummiklädda packboxar kan skäras sönder vid monteringen om man inte fasar av kanten på hålet i blocket. Ibland vill dessa packboxar krypa ur sitt hål och då avfettar man ytterkanten först och lägger på ett tunt lager Loctite som dels "smörjer" vid monteringen (=glider in lättare) och som limmar fast packboxen när den väl är på plats.

On
Off

13 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Finns API GL1 kvar?

6 kommentarer

Jim Lundberg: Intressant! Det var nog det mest seriösa jag sett från "Project Farm".

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842