Kopplingsproblem på Husqvarna Silverpil

Kopplingsproblem på Husqvarna Silverpil

Publicerad

Fråga: Hej, jag håller på med kopplingen på en Silverpil, har haft bort lamellerna och rengjort, men får inte kopplingen till att koppla ur. Har mätt armen till 12-15mm spel, ska det ligga några brickor på kopplingsfjädrarna? Och hur mycket ska man skruva in fjädrarna? Tycker också att kopplingen är trög.

Mvh

Christian

 

Svar: Jag har inga uppgifter på hur långt in man ska skruva muttrarna till kopplingsfjädrarna, men eftersom dessa är kronmuttrar som ska låsas med tråd så är det ju ett ganska begränsat område som de kan ställas i om spåren i muttern ska ligga rätt i förhållande till hålet i pinnskruven. Kopplingsfjädrar har en ganska linjär karaktäristik och fjädertrycket förändras inte så väldigt mycket om man vrider muttern ett eller ett par varv. Om kopplingen inte verkar frikoppla på arbetsbänken kan den ändå fungera som den ska när motorn är igång.

Det ska inte vara några brickor mellan muttrar och fjädrar. Om kopplingen går onaturligt trögt så kan det bero på att det bildats en grop i tryckytan på frikopplingsaxeln som går in i motorns undersida. När man vrider på denna axel så ska dess excenter trycka mot änden av kopplingens tryckstång vilket sker med en viss släpning och om det då har bildats en grop i ytan så kan det gå trögt när änden på stången ska glida förbi denna grop.

Jim Lundberg

Om det uppstått en grop i kopplingsaxelns tryckyta så kan det gå trögt att frikoppla - ofta med en "knäppande" i kopplingshandtaget.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olja till Honda CB 750 från 1969

17 kommentarer

jaka: Hej! Var i kontakt med firma "oljedepån" och killen jag pratade med kontaktade Castrol i sverige och fick reda på att Castrol Power 1 15w-50 olja var en delsyntolja avsedd för MC.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842