Hur luftar man kopplingen?

Hur luftar man kopplingen?

Publicerad

Fråga: Jag önskar få tips om hur jag luftar slavcylindern på min Mini 1000 1973.

Med vänlig hälsning Bengt.

Svar: Det är i princip ganska enkelt. Pilen på bilden visar var luftnippeln sitter på slavcylindern. Montera en slang, exempelvis en slang till vindrutespolaren, på nippeln och lägg andra ändan av slangen i huvudcylindern.

Öppna luftnippeln. Låt en kamrat trampa ner kopplingspedalen i botten. Stäng luftnippeln. Upprepa tills det inte kommer någon luft i slangen.

Justera eventuellt kopplingsspelet enligt instruktionsboken.

Om du har demonterat huvudcylindern kan det vara stora mängder luft i systemet och det hela kan ta lite längre tid. Då kan du börja med att lufta huvudcylinder, det vill säga pumpa till det kommer vätska. Därefter monterar du slangen och pumpar tills det kommer vätska, och först efter detta monterar du slangen på slavcylindern.

Det finns olika bromsluftningsverktyg som brukar fungera bra på kopplingar också.

Jag har råkat ut för kopplingar som verkar omöjliga att lufta, men då har det nästan alltid berott på att slangen svullnat igen på insidan och problemet har löst sig genom att byta ut slangen.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Pulver i motorcykeltanken som ställer problem

1 kommentar

Ingvar Nilsson: Hej! Tänk på att om totalvikten är kritisk så tillför du en del vikt med ffa RESTOMs produkt. Jag har använt RESTOM på flera tankar, varav en sprillans ny där lack-gubben inte satt en propp i tankens...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842