För litet munstycke i Zündapp?

Fråga: Hej Jim! Har satt på en 2,9 hk cylinder och en original Bing 15 mm på min Zündappmotor. Den hänger med bra upp till halv gas sen blir det som ett motstånd? Släpper jag lite på gasen känns det som att mopeden ökar lite i fart. Det sitter munstycke storlek 82 i vilket jag tycker är väldigt stort för den cylindern.

Med munstycke 74 går den kasst, Har gått från 74 och upp till 82 och den har gått bättre och bättre ju större jag sätter i. Den rekommendation jag har hört för denna kombination är munstycke 70. Verkar det rimligt att sätta i ett ännu större?

Tacksam för svar.

Mvh Peter

 

Svar: Jag har bara tekniska data för otrimmade mopeder och som är typgodkända i Sverige. Hur motorerna ska vara bestyckade i andra länder får man kolla med respektive lands myndigheter – eller med märkesklubbar i dessa länder som har kunskaper om detta.

Spontant låter det som att ditt huvudmunstycke är för litet eftersom motorn uppvisar de klassiska symtomen för mager blandning på full gas – att mopeden går fortare om man släpper lite på gasen.

Men om rekommenderat munstycke ska vara 70 och du har passerat 82 känns det som att felet ligger någon annanstans – förutsatt att det inte sitter någon märklig trottel och trottelnål i förgasaren som inte hör hemma där.

Det kan ju vara så att felet sitter i andra änden – alltså på avgassidan. En ljuddämpare med för högt motstånd kan fungera bra så länge avgasmängden inte blir för stor, men när man gasar på fullt kan det bli så att avgaserna inte hinner ut i den takt de ska och då går ju motorn sämre – lite som den berömda potatisen i avgasröret.

Testa med att sota ur ljuddämparen/kröken eller testa med en annan modell. Vad som passar ihop med en 2,9 hk-cylinder vet jag inte, men marknaden är ju full med trimdelar numera.

Jim Lundberg

Rulla till toppen