För litet munstycke i Zündapp?

För litet munstycke i Zündapp?

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Har satt på en 2,9 hk cylinder och en original Bing 15 mm på min Zündappmotor. Den hänger med bra upp till halv gas sen blir det som ett motstånd? Släpper jag lite på gasen känns det som att mopeden ökar lite i fart. Det sitter munstycke storlek 82 i vilket jag tycker är väldigt stort för den cylindern.

Med munstycke 74 går den kasst, Har gått från 74 och upp till 82 och den har gått bättre och bättre ju större jag sätter i. Den rekommendation jag har hört för denna kombination är munstycke 70. Verkar det rimligt att sätta i ett ännu större?

Tacksam för svar.

Mvh Peter

 

Svar: Jag har bara tekniska data för otrimmade mopeder och som är typgodkända i Sverige. Hur motorerna ska vara bestyckade i andra länder får man kolla med respektive lands myndigheter – eller med märkesklubbar i dessa länder som har kunskaper om detta.

Spontant låter det som att ditt huvudmunstycke är för litet eftersom motorn uppvisar de klassiska symtomen för mager blandning på full gas – att mopeden går fortare om man släpper lite på gasen.

Men om rekommenderat munstycke ska vara 70 och du har passerat 82 känns det som att felet ligger någon annanstans – förutsatt att det inte sitter någon märklig trottel och trottelnål i förgasaren som inte hör hemma där.

Det kan ju vara så att felet sitter i andra änden – alltså på avgassidan. En ljuddämpare med för högt motstånd kan fungera bra så länge avgasmängden inte blir för stor, men när man gasar på fullt kan det bli så att avgaserna inte hinner ut i den takt de ska och då går ju motorn sämre – lite som den berömda potatisen i avgasröret.

Testa med att sota ur ljuddämparen/kröken eller testa med en annan modell. Vad som passar ihop med en 2,9 hk-cylinder vet jag inte, men marknaden är ju full med trimdelar numera.

Jim Lundberg

On
Off

27 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Olja till Honda CB 750 från 1969

17 kommentarer

jaka: Hej! Var i kontakt med firma "oljedepån" och killen jag pratade med kontaktade Castrol i sverige och fick reda på att Castrol Power 1 15w-50 olja var en delsyntolja avsedd för MC.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842