Husqvarna 120cc som inte gillar full gas

Fråga: Hej! Har en Husqvarna 120 cc 1951 års modell. Den går hur bra som helst, men om man försöker köra på fullgas så dör den efter ett tag. Då får man flöda förgasaren så går den igen. Kör man utan att gasa riktigt fullt så tuffar det på. Vad kan detta bero på?

Jan Remhaug

 

Svar: Det bör vara bränslebrist som är orsaken. Börja uppifrån. Lossa bensinslangen/röret från bensinkranen och öppna denna. Håll ett decilitermått under. Detta ska vara fyllt på mindre än en halv minut om allt är bra. Om inte finns det två scenarion – antingen rinner det fort i början för att sedan avta helt eller nästan helt. Då är det ventilationshålet i tanklocket som är igentäppt så att det blir ett undertryck i tanken. Eller så rinner det dåligt från början – då är stopp i kranen eller eventuellt filter inne i tanken.

Nästa grej att kolla är flottören. Om det sitter fel flottör, eller att dess nål sitter för högt, så kan flottören stänga för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. Ju lägre flottörhusnivå, desto svårare blir det för motorn att suga upp bränslet genom nålmunstycket.

Ett annat scenario är att tändstiftet blir överhettat om man håller full gas en längre stund. Men då brukar det uppstå förgasarsmällar på samma vis som när man får ”loppa på stiftet”. Botemedlet då är att montera ett ”kallare” tändstift (lägre siffra på Bosch eller högre siffra på NGK).

Jim Lundberg

Husqvarna 120cc som inte gillar full gas
Om flödet är som det ska fyller man ett decilitermått på cirka en halv minut. Ibland så upphör bensinen att rinna efter en liten stund och då brukare det vara ventilationshålet i tanklocket som är tilltäppt. Detta kan man även testa när man kör. Lossa lite på locket om motorn börjar sacka. Om det var locket som var orsaken kommer motorn att piggna till efter några sekunder.
Rulla till toppen