Fråga: Hej Jim! Jag har en kusin som snart är 90 år som berättat om sin makes Husqvarna Parilla som de köpt i mitten på 50-talet, hon berättar hur trevligt de hade med den och hur mycket de körde.
Vad jag förstår var det en vanlig 120 cc Husqvarnamotor i den. Har försökt forskat lite och upptäckt att den ej var fläktkyld, stämmer det? Om den ej var fläktkyld, hur kunde motorn överleva instängd i karossen? Har sett på bilder att insugningsröret är förlängt, förmodligen för att det blev varmt åt förgasaren och skulle på detta vis förhindra förgasning. Kan det stämma?
Arne Persson
Svar: Nu var det länge sedan jag kikade närmare på en Parilla-scooter, men jag har för mig att ramtunneln leder fartvinden till motorn och att frontskölden agerar som en tratt/scoop. Sedan passerar kylluften ut genom gälarna i karossen. Då får ju motorn fin kylning – så länge man inte står i köer där det borde bli rejält varmt under sadeln…
Någon som vet mer?
Jim Lundberg