Hur kan Husqvarna Parilla klara sig utan fläktkylning?

Fråga: Hej Jim! Jag har en kusin som snart är 90 år som berättat om sin makes Husqvarna Parilla som de köpt i mitten på 50-talet, hon berättar hur trevligt de hade med den och hur mycket de körde.

Vad jag förstår var det en vanlig 120 cc Husqvarnamotor i den. Har försökt forskat lite och upptäckt att den ej var fläktkyld, stämmer det? Om den ej var fläktkyld, hur kunde motorn överleva instängd i karossen? Har sett på bilder att insugningsröret är förlängt, förmodligen för att det blev varmt åt förgasaren och skulle på detta vis förhindra förgasning. Kan det stämma?

Arne Persson

 

Svar: Nu var det länge sedan jag kikade närmare på en Parilla-scooter, men jag har för mig att ramtunneln leder fartvinden till motorn och att frontskölden agerar som en tratt/scoop. Sedan passerar kylluften ut genom gälarna i karossen. Då får ju motorn fin kylning – så länge man inte står i köer där det borde bli rejält varmt under sadeln…

Någon som vet mer?

Jim Lundberg

Hur kan Husqvarna Parilla klara sig utan fläktkylning?
Reklam för Husqvarna Parilla från 1953.
Rulla till toppen