Bricka till Rödqvarnamotor

Bricka till Rödqvarnamotor

Publicerad

Fråga: Hej Jim! Jag har en Rödqvarna på 120 cc som jag håller på och renoverar motorn på just nu. Chassiet ska jag ta senare i sommar. När jag plockade isär motorn så såg brickan M-25059 ut att vara helt slut, den hade delat sig i två delar, var konisk och var sprucken.

Den syns längst upp till höger på sprängskissen för växellåddelarna enligt Husqvarnas reservdelskatalog. Är denna bricka nödvändig? Jag kan inte komma på vad den är där för. Om den är nödvändig, hur får jag tag i en ny?

Jag har provat att slipa ner en tjock bricka i samma radiella dimensioner men förgäves. M-25059 är väldigt tunn, som ett shims. I sprängskissen ser den lite tjock ut, innebär det att min bara har slitits ner till ingenting och ska vara lite tjock eller ska den vara så tunn?

Mvh Joakim

 

Svar: Brickan du avser bör vara den stora bricka som sitter under kopplingskorgen. Jag har tyvärr inga dimensioner på denna bricka och dess funktion, men med tanke på ytterdiametern borde funktionen vara att centrifugera bort olja – alltså en oljekastarbricka. Brickan sitter mot en distanshylsa i blocket som i sin tur ligger mot kullagrets innerring.

Det borde fungera alldeles utmärkt med en vanlig shimsbricka fast den har en mindre ytterdiameter, bara den har rätt håldiameter och samma tjocklek som originalbrickan. Kolla med Jacking AB (telefon 0227-133 22) som har shims i olika storlekar.

Jim Lundberg

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

10 kommentarer

Andercz: Det är skillnad på "Silicon" och "Silicon". Jag har haften total infarkt med Permatex, där jag plötsligt lade en rökridå bakom mig, mycket effektivt.. En läckande bensinkran hade...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842