Köra otypad moped?

Fråga: Det säljs många privatimporterade gamla mopeder nuförtiden som saknar typgodkännande och de får ju inte köras på svenska vägar. Vad skulle det ge för påföljd om man blir påkommen med att köra en sådan moped? Är det samma straff som att köra trimmat trots att mopeden är strypt till svenska specifikationer? Är det någon idé att strypa en 2-hästars motor ner till 1 hästkraft eller spelar det ingen roll? Är körkortet i fara?

Per

Svar: En importerad moped som saknar svenskt typgodkännande, det vill säga en VoV-skylt eller dess senare efterföljare, är i lagens mening inte en moped. Dessa fordon kan närmast klassas som lätta motorcyklar och blir du stoppad kommer polisen troligen att anse att du kör omkring på en motorcykel som inte är registrerad och besiktad, eller ens typgodkänd som motorcykel.

Vilken påföljd du får är svårt att svara på då det beror på en rad omständigheter, Om du bara blir stoppad blir det troligen dagsböter. I andra fall kan det även bli åtal, det kan finnas en risk att den lätta motorcykeln blir beslagtagen, att körkortet dras in, och att du i riktigt allvarliga fall riskerar fängelse. I länkarna nedan hittar du några av lagtexterna som skulle kunna tillämpas i nyss nämnda fall.

När det gäller din fråga om motorn spelar det ingen roll om du har strypt motorn eller bytt ut motorn till en motor som är typgodkänd i Sverige, det är ändå ingen moped i lagens mening.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länkar: Lagen om straff för vissa trafikbrott

Rättegångsbalken

Körkortslagen

Rulla till toppen