Kickproblem på Husqvarna mod 29 från 1952

Fråga: Hej igen Jim! Jag tror mig nu har löst problemet med brickan som jag tog upp här

Den här gången gäller mitt problem kicken på min rödqvarna m.29 från 1952. Den kuggar nämligen väldigt lätt över vid start av motorn. Jag har tittat på kronkugghjulen, det ena på vevaxeln och det andra i anslutning till kickdrevet i transmissionskåpan. Den på vevaxeln heter M-25133 och syns på bilden av balanspartiet i ”Delar och tillbehör till Husqvarna” för dessa motorcyklar. Motsvarande kronkugghjul i transmissionskåpan heter M-25312 och syns på bilden över kickstartdelar i samma handbok.

Nu till frågan! Vad är det som gör att dessa två kronkugghjul inte greppar i varandra? Jag har tittat på mina två och deras griptänder ser inte alls ut att vara i så fruktansvärt dåligt skick som man skulle kunna tro efter att ha provkickat några gånger. Då vände jag min uppmärksamhet till fjädern M-25137 som också syns i bilden över kickstartdelar i tidigare nämnd handbok.

Mattas fjädern av att bara sitta och inte används?? Kan det vara så att minsta lilla slitage på griptänderna gör så stor skillnad och att det bara är jag som är lite för optimistisk när jag håller båda kronkugghjulen och ser om de går i varandra??

Om det nu är så att det är griptänderna, kan man då slipa till dem så att de når fullt djup i varandra igen på något vis? Hoppas du förstår vad jag menar. Om inte så säg bara till så försöker jag förklara igen.

Mvh

Jocke

 

Svar: Tänderna i klokopplingarna har en negativ vinkel (streckade linjerna) vilket gör att dessa vill dra sig till varandra under belastning. Det ska till rätt mycket slitage för att de ska tappa greppet vid kickning.

Den koniska fjädern ska knuffa ihop dreven så att klokopplingarna greppar och är den fjädern slak så kan det givetvis påverka hur funktionen. Fjädrar ger sig med tiden även om det handlar om en statisk belastning (hoptryckt under lång tid).

Du kan testa med att dra ut fjädern en aning så blir den lite starkare. Men en viktig förutsättning för att denna typ av klokopplings ska fungera är att axeln i kåpan linjerar exakt med vevaxeln. Kolla att de två styrtapparna i kåpan verkligen finns där (brukar ramla bort). Utan dessa kan kåpan hamna lite som den vill då skruvhålen inte är tajta mot skruvarna vilket ger dålig styrning.

Kolla även att axeln för kickdrevet som sitter i kåpan sitter korrekt och inte är krökt – exempelvis om kuggarna råkat kliva upp på topparna istället för att gå ner i kuggluckorna när man kickat. Då tar det tvärstopp och det är inte ovanligt att något går sönder. Kuggar kan brista, axlar kan krökas och lagerlägen i blocket kan spricka. Även en rejäl baktändning kan skada kickmekanismen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen