Fråga: Har en Monarpeden från 1953 och jag vill ställa tändningen. Abrissmåttet verkar korrekt men kolven står absolut inte i 4 – 4,5 mm före dödläget som det hänvisas till. Tycker parametrar och generella instruktioner är väldigt fint & utförligt beskrivet artiklarna som länkas till nedan.
Tändningsinställning på Monarped 1953
Dock förstår jag inte riktigt vilka skruvar m.m. man behöver pillra loss för att genomföra följande moment: ”Tändningen justerar man sist genom att vrida hela tändplattan med eller mot svänghjulets rotationsriktning. Plattan sitter med två eller tre skruvar vilka har avlånga hål för justeringen. ”
Jag tycker mig ha lossat alla skruvar för att testa men det går inte att vrida på något. Skulle ni kunna hjälpa mig hitta rätt skruvar att pillra på för att genomföra detta steg?
Johan Nordin
Svar: Tändplattan är det som syns på bilden ovan. Här är det en rensad platta där endast brytarna sitter kvar. Spolar och kondensator är bortplockade. Plattan har två avlånga infästningshål (slitsar) där det sitter en skruv igenom varje hål. Skruvarna sitter i gängade hål i blocket.
När man ställer tändningen på en moped börjar man med brytaravståndet som ska vara cirka 0,4 mm vilket i sin tur ska ge rätt abriss – om bara brytarna är okej och av rätt modell. Att man börjar med brytarna beror på at varje ändring av brytaravståndet påverkar förtändningen.
Har du en tidig Monarped så kan du ha tändplattan på bilden där brytarna låses med samma skruv som håller fast tändplattan. – en inte helt lyckad konstruktion. Det fungerar visserligen, men det är lite pyssel eftersom varje gång man lossar tändplattan så lossar man även brytarna som då kan ändra sin inställning.
Hur som helst. När brytarna har rätt avstånd ska man se till att dessa öppnar när de ska, vilket är när kolven har 4 – 4,5 mm kvar till övre dödläget. Det är nu de avlånga hålen i brytarplattan kommer in i bilden. Om brytarna öppnar före 4 – 4,5 mm (= mer än 4,5 mm) så vrider man tändplattan åt samma håll som svänghjulet snurrar och om brytarna öppnar efter 4 – 4.5 mm (= mindre än 4 mm) så vrider man plattan åt motsatt håll som svänghjulet snurrar.
Plattan kan gå lite trögt att vrida på och man får ibland trycka på den med en skruvmejsel, bara man ser till att inte skada någon spole. När tändningen står rätt drar man fast det två skruvarna som håller plattan.
På grund av slitage på brytarna så kan det hända att slitsarna inte räcker till för att få rätt förtändning och då får man medla lite med brytaravståndet. Man kan öka eller minska avståndet 0,05 mm uppåt och nedåt. Ökar man brytaravståndet kommer gnistan tidigare och omvänt.
Jim Lundberg




