Okej att byta chassiplåt?

Fråga: Utifrån mitt senaste objekt, en Renault 4CV 1961, har jag två frågor. 1: Om en chassinummerplåt (eller tillverkningsnummerplåt) är skadad såpass att man vill ersätta med en kopia (identisk) vad säger ”besiktningen” om det? 2: Instrumentbrädan på bilen är ursprungligen lackerad med en färg (i en grå kulör) som har en viss ”knottrig” struktur. Den är övermålad med ”vanlig” slät lack. Finns det lacker med struktur idag, alltså inte ”frostlack”/krymplack?

Andreas

Svar: Jag kollade med Per-Anders Blommefors, besiktningstekniker på Bilprovningen och han svarade så här på din första fråga:

Om bilens identitet är helt säkerställd ser vi (Bilprovningen) inget problem med att ”byta” till en ny tillverkarskylt. Problem kan kanske uppstå om någon efterkommande ägare, eller vid framtida besiktningar, upptäcker att skylten är utbytt och kanske då ifrågasätter identiteten. Då är det viktigt man som fordonsägare kan säkerställa bilens identitet genom att exempelvis att man sparar den gamla skylten, fotograferar och dokumenterar bytet. I sådana fall rekommenderar, till och med förordar, jag att ägaren även låter stansa in chassinumret i chassi/ram vid bytet. När detta är gjort inställer han fordonet för en registreringsbesiktning (för så kallad åsatt chassinummer), och tar med sig dokumentation (gamla skylten, foto etc) som styrker identiteten. Då fastställs identiteten med textkod och dess placering i vägtrafikregistret.

När det gäller din andra fråga har jag inte koll på strukturerade lacker utöver frost/krymplack. Jag föreslår att du kollar det med en lackeringsfirma. Läsare som har koll på knottriga färger – lämna en kommentar i rutan nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen