Rödqvarna som tappar kraften efter några kilometer

Fråga: Hej Jim. Jag har en Rödkvarna mod 28 som fått utanpåliggande spole. Trots det pluddrar den och blir svag efter 3 – 4 kilometers körning. Kall går den perfekt och startar på första kicken. Den går bättre med stängt luftspjäll när problemet börjar trots varm motor. Att lätta på tanklocket hjälper inte. Jag använder den gamla primärlindningen som generatorspole! Kanske blir det överslag i den när den blir varm? Problemet var likadant med den gamla originalspolen. Tacksam för alla idéer.

Mvh Anders Nord

 

Svar: Jag har varit med om att den gamla primärlindningen har varit defekt när man använt denna för att driva en utanpåliggande tändspole. Men min erfarenhet säger att det inte är särskilt vanligt. Fast om jag monterar en utanpåliggande tändspole så lägger jag alltid på en ny primärlindning på den gamla tändspolens kärna.

Om motorn dessutom går bättre om du chokar den så bör det inte vara tändningsproblem då en klen gnista inte orkar tända en ökad bränslemängd som det ju blir när man chokar. Du kan börja med att testa på följande vis: när motorn börjar gå dåligt så struntar du att choka. Kör tills den eventuellt stannar, och om den inte ”självdör” så stänger du av den efter några hundra meter med driftstörningar.

Ta ur tändstiftet snabbt (så att det inte hinner torka om det är fuktigt av bensin) och kolla hur det ser ut. Är det fuktigt (troligtvis inte i ditt fall) så är gnistan klen och är det snustorrt så kommer det för lite bränsle. Det kan vara så att packboxarna i vevhuset börjar ta slut och att de bara kan hålla tätt när gummit i dom är spänstigt när de är kalla.

Men kolla också att du inte får ånglås – alltså att bensinen i förgasaren blir så varm att den börjar koka. Har du en genomskinlig bensinslang så kan man se hur det stiger upp gasbubblor i slangen när bensinen (eller vissa kolväten i den) börjat koka. I så fall kan du börja med att testa med alkylatbensin som är tåligare mot ånglås. Det kan vara så att motorn går för varm på grund av sen tändning, mager bränsleblandning eller igensotat avgassystem och att det ger ånglås. Ibland kan man behöva tillverka en adapter (förlänga insuget och/eller tjockare packningar) mellan cylinder och förgasare för att minska värmeledningen till förgasaren.

Jim Lundberg

Rulla till toppen