Kondensator till Komar 232 från 1965

Kondensator till Komar 232 från 1965

Publicerad

Fråga: Hej! Jag har en Komar 232 från 1965. Mopeden är pigg på att starta men dör ganska fort igen! Den går knappt igång om den är varm. Ny och inställd förgasare sitter på. Det låter enligt mig som att kondensatorn är slut. När jag tog bort kåpan så fick jag överraskningen av att det står Made in Sweden Haldex k80-141 på svänghjulet. Kablar och elsystemet ser med blotta ögat nästan nytt ut. Så troligtvis så sitter det något annat än original tändsystem på den. Hur ska jag kunna veta vad jag ska införskaffa för typ av kondensator? Finns det något sätt att ta reda på det?

Alexander

 

Svar: Det var inte ovanligt på 50- och 60-talet att man monterade svenska tändsystem på importerade motorer. Haldex kommer ursprungligen från Stensholms Fabrik, som senare förkortades till Stefa. Ditt tändsystem kan därför vara originalsystemet.

Nästan alla kondensatorer i tändsystem har liknande värden – alltså 0,18 – 0,25 µF. Därför brukar man bara dela upp dom i fysisk storlek. Stefas kondensatorer brukar vara 17 mm i diameter medan Bosch kondensatorer brukar vara 18 mm. Kondensatorer finns hos de flesta firmor som säljer delar till äldre mopeder.

Men det kan lika gärna vara tändspolen som har gett upp på din motor. Även dessa finns nytillverkade. Här är c/c-måttet mellan spolens fästskruvar en uppgift att hålla reda på när man handlar nytt.

Jim Lundberg

Bild från Bengt Göransson på Komar med Stefa tändsystem.

Bild från Bengt Göransson på Komar med Stefa tändsystem.

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842