Testa kondensator på Evinrude båtmotor

Fråga: Hejsan! Har en gammal Evinrude 1,2 hk från 80-talet. Läste om dutt-metoden, funkar det även om kondensatorn är kass?

Med vänlig hälsning

Arne

 

Svar: ”Dutt-meteoden” går ut på att man snabbtestar en svänghjulsmagnet genom att påföra ström från en extern strömkälla som ett batteri eller liknande. Man separerar då brytarkontakterna med något isolerande material (pappers- eller plastremsa) och ”duttar” sedan med ena polen från ett batteri på kondensatorns anslutning. Batteriets andra pol (valfri) ansluter man till motorns gods (=jord).

Metoden är lite primitiv och det kan uppstå enstaka, men klena, gnistor på tändstiftet när man duttar trots en defekt kondensator. Det man kan konstatera säkert med ”Dutt-metoden” är att om det inte uppstår några gnistor på tändstiftet är något (tändspole och/eller kondensator) trasigt.

Jim Lundberg

Testa kondensator på Evinrude båtmotor
… sedan duttar man med en sladd från ett batteri på kondensatorns anslutning. Om kondensatorn och tändspolen är okej uppstår det en stark och regelbunden gnista på tändstiften vid duttandet. Men det kan uppstå enstaka och klena gnistor på tändstiftet trots att exempelvis kondensatorn är defekt.
Rulla till toppen