Hur hittar man övre dödläget på en fyrtaktsmotor?

Hur hittar man övre dödläget på en fyrtaktsmotor?

Publicerad

Fråga: Hur hittar jag övre dödläget på en fyrtaktsmotor, utan brytare (elektronisk tändning), på ett enkelt sätt? Kolven är ju i topp två gånger. En gång med kompression och en för att släppa ut avgaser. Jag vet att både insug- och avgasventiler ska vara stängda vid "rätt" toppläge.

Men för att vara säker på det så behöver jag ta bort ventilkåpan (6 bultar) varje gång. Finns det inget enklare sätt?

Jag har testat med stroboskop. Fast vad jag har hört så kan den visa att gnista finns även om det inte är "rätt" varv.

Torsten Eriksson

 

Svar: Nu vet jag inte om du har någon markering på svänghjulet eller eventuell remskiva som visar övre dödläget, men om det finns en sådan markering så ställer du motorn i övre dödläget enligt denna markering. Har du ingen markering på svänghjulet får du stoppa in en ståltråd i tändstiftshålet och känna efter när kolven står i topp.

Ta ut tändstiftet och stoppa in en passande slang i tändstiftshålet. Det behöver inte vara hundra procent tätt. Blås nu i slangen. Om det tar tvärstopp är de det dödläge då motorn ska till att tända (bägge ventilerna är stängda). Om trycket pyser ut via ventilerna är det "fel" övre dödläge (avgastakten är slut och insugningstakten ska precis börja).

En del motorer har det som kallas för "Wasted spark" (bortslösad gnista) där man för enkelhetens skull även låter gnistan komma under slutet av avgastakten. På tvåtaktsmotorer innebär Wasted spark att gnistan även kommer när kolven är i nedre dödläget.

Men finns det ingen kam/registerkåpa eller liknande på motorn som är enkel att ta bort? Kamaxeln och dess drev går ju med halva varvtalet jämfört med vevaxeln och där kan det finnas en markering för tändläget som då kommer att visa "rätt" övre dödläge.

Jim Lundberg

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842