Kopplings- och förgasarproblem på Monark M 200

Så här ska kopplingsarmen stå när kopplimngen precis ska till att aktiveras. Detta justeras med skruven (till höger) i koppingens centrum.

Kopplings- och förgasarproblem på Monark M 200

Publicerad

Fråga: Hej. Jag och sonen har fått överta en Monark M200 med CZ 125B motor (1949) från svärfar/morfar och vi håller på att försöka iordningställa den till körbart skick. Ett uppenbart problem är att frikopplingen inte fungerar trots att handtaget är fullt i botten och hävarmen under motorn är, vad jag kan se, i ändläge. Det tycks alltså inte vara problem med justeringen av vajern.

Kopplingen verkar heller inte slira, motorn drar runt när växel är i. Jag har noterat att kickstarten inte drar runt motorn när kopplingen är intryckt men det kanske skall vara så? Motorn går alltså bara att starta om växel ligger i neutral och kopplingen inte är intryckt. Jag har tappat ur den gamla transmissionsoljan och fyllt på med SAE50 till nivåskruven på kåpan, ca 0,5 l. Vad kan vara fel?

Ett annat eventuellt problem är att någon har bytt ut original Jikov 2916 förgasaren till en Jamal 361/001D med munstycke 95. Nålen satt så högt den kunde i trotteln. Jag tänker att motorn får en alldeles för fet bränsle/luft blandning och har på prov satt nålen

i mellersta läget i stället. Oklart om det gjorde någon skillnad. Munstycket känns för stort. Jag läser att 60-65 är rätt storlek. Vad tror ni?

Än så länge har jag inte pillat med tändningen, motorn startar, men vad jag kan se är brytaravståndet alldeles för stort, minst 1mm. Skall vara 0,3-0,4 mm och 4 mm förtändning. Är M27 x 1,25 rätt avdragare till svänghjulet?

Tacksam för råd och tips

Max Kruse

 

Svar: Vissa motorer går att kicka igång med kopplingen indragen, men så fungerar det inte på CZ-motorn utan kopplingen frikopplar allting när man drar in kopplingshandtaget. Därför låter det lite märkligt att kopplingen inte frikopplar när man ska köra (= fel), men frikopplar när man ska kicka (=rätt).

Kopplingsmekanismen justeras så att man trycker på armen med fingrarna tills det tar stopp. Då är man i det läge som kopplingen precis ska till att aktiveras. Då ska armen stå som på bilden ovan. Om inte så justerar man med justerskruven i kopplingens centrum.

Om en motor har stått oanvänd länge så brukar lamellerna fastna så att kopplingen inte frikopplar. Ibland släpper lamellerna efter en stunds körning (växla försiktigt) eller så får man ta isär kopplingen och försiktigt bända isär lamellerna.

Original Jikovförgasare är gjutna i en legering som tyvärr kan falla sönder efter några år så ett förgasarbyte på dessa motorer är inte ovanlig. Nu har du skrivit "Jamal", men jag förutsätter att det är Amal som det handlar om då det finns en förgasare som heter Amal 361 som brukar sitta på Husqvarna 120 cc. Vilken storlek huvudmunstycket ska ha beror på vilken typ och fabrikat det är på förgasaren.

I en förgasare är det trottelnålen som styr bränsleblandningen upp till halvgas. Därifrån upp till fullgas är det huvudmunstycket som styr blandningen. Bäst är att stoppa i ett nytt tändstift och göra ett "Plug chop" som engelsmännen säger. Man kör då på halvgas några kilometer och stänger sedan av motorn i farten och kör in till vägkanten. Om tändstiftet är brunt står nålen i rätt position. Är stiftet svart står nålen för högt och är stiftet gråvitt står nålen för lågt.

Sedan gör man om testet fast på full gas. Stäng av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång vid något av testen) och kolla stiftet igen. Är stiftet brunt har huvudmunstycket rätt storlek. Är stiftet svart är munstycket för stort och är stiftet gråvitt är munstycket för litet.

Brytaravståndet på CZ-motorn ska vara 0,30 – 0,40 mm och förtändningen 4 – 4,5 mm. Gängan på svänghjulsavdragaren ska vara 27 x 1,25.

Jim Lundberg

Bild från Anders Österberg, Svenska Jawaklubben.

Bild från Anders Österberg, Svenska Jawaklubben.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842