Kopplings- och förgasarproblem på Monark M 200 UPPDATERAD

Fråga: Hej. Jag och sonen har fått överta en Monark M200 med CZ 125B motor (1949) från svärfar/morfar och vi håller på att försöka iordningställa den till körbart skick. Ett uppenbart problem är att frikopplingen inte fungerar trots att handtaget är fullt i botten och hävarmen under motorn är, vad jag kan se, i ändläge. Det tycks alltså inte vara problem med justeringen av vajern.

Kopplingen verkar heller inte slira, motorn drar runt när växel är i. Jag har noterat att kickstarten inte drar runt motorn när kopplingen är intryckt men det kanske skall vara så? Motorn går alltså bara att starta om växel ligger i neutral och kopplingen inte är intryckt. Jag har tappat ur den gamla transmissionsoljan och fyllt på med SAE50 till nivåskruven på kåpan, ca 0,5 l. Vad kan vara fel?

Ett annat eventuellt problem är att någon har bytt ut original Jikov 2916 förgasaren till en Jamal 361/001D med munstycke 95. Nålen satt så högt den kunde i trotteln. Jag tänker att motorn får en alldeles för fet bränsle/luft blandning och har på prov satt nålen

i mellersta läget i stället. Oklart om det gjorde någon skillnad. Munstycket känns för stort. Jag läser att 60-65 är rätt storlek. Vad tror ni?

Än så länge har jag inte pillat med tändningen, motorn startar, men vad jag kan se är brytaravståndet alldeles för stort, minst 1mm. Skall vara 0,3-0,4 mm och 4 mm förtändning. Är M27 x 1,25 rätt avdragare till svänghjulet?

Tacksam för råd och tips

Max Kruse

 

Svar: Vissa motorer går att kicka igång med kopplingen indragen, men så fungerar det inte på CZ-motorn utan kopplingen frikopplar allting när man drar in kopplingshandtaget. Därför låter det lite märkligt att kopplingen inte frikopplar när man ska köra (= fel), men frikopplar när man ska kicka (=rätt).

Kopplingsmekanismen justeras så att man trycker på armen med fingrarna tills det tar stopp. Då är man i det läge som kopplingen precis ska till att aktiveras. Då ska armen stå som på bilden ovan. Om inte så justerar man med justerskruven i kopplingens centrum.

Om en motor har stått oanvänd länge så brukar lamellerna fastna så att kopplingen inte frikopplar. Ibland släpper lamellerna efter en stunds körning (växla försiktigt) eller så får man ta isär kopplingen och försiktigt bända isär lamellerna.

Original Jikovförgasare är gjutna i en legering som tyvärr kan falla sönder efter några år så ett förgasarbyte på dessa motorer är inte ovanlig. Nu har du skrivit ”Jamal”, men jag förutsätter att det är Amal som det handlar om då det finns en förgasare som heter Amal 361 som brukar sitta på Husqvarna 120 cc. Vilken storlek huvudmunstycket ska ha beror på vilken typ och fabrikat det är på förgasaren.

I en förgasare är det trottelnålen som styr bränsleblandningen upp till halvgas. Därifrån upp till fullgas är det huvudmunstycket som styr blandningen. Bäst är att stoppa i ett nytt tändstift och göra ett ”Plug chop” som engelsmännen säger. Man kör då på halvgas några kilometer och stänger sedan av motorn i farten och kör in till vägkanten. Om tändstiftet är brunt står nålen i rätt position. Är stiftet svart står nålen för högt och är stiftet gråvitt står nålen för lågt.

Sedan gör man om testet fast på full gas. Stäng av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång vid något av testen) och kolla stiftet igen. Är stiftet brunt har huvudmunstycket rätt storlek. Är stiftet svart är munstycket för stort och är stiftet gråvitt är munstycket för litet.

Brytaravståndet på CZ-motorn ska vara 0,30 – 0,40 mm och förtändningen 4 – 4,5 mm. Gängan på svänghjulsavdragaren ska vara 27 x 1,25.

Jim Lundberg

Kopplings- och förgasarproblem på Monark M 200 UPPDATERAD
Bild från Anders Österberg, Svenska Jawaklubben.
Kopplings- och förgasarproblem på Monark M 200 UPPDATERAD
Bild från Anders Österberg, Svenska Jawaklubben.
Rulla till toppen