Vad ska servas på min Duett

Vad ska servas på min Duett

Publicerad

Fråga: Jag har en Volvo Duett 1965 och kör den bara på somrarna. På vintrarna står den i kallgarage, torrt och fint men som sagt utan värme. Nu funderar jag på att lämna in bilen på service då den går lite knackigt – den hugger och hackar i motorn när jag kör.

Vad tycker ni att man ska be om i serviceväg? Jag tänker mig följande, men har jag missat något tycker ni?

- motoroljebyte

- filterbyte (oljefilter och luftfilter)

- tändstift (bytte jag dock förra året)

- bromsbelägg (bromsarna tar lite dåligt)

- oljebyte bakaxel

- oljebyte växellåda

Tacksam för lite goda råd.

Mvh/Mattias

 

Svar: Hej Mattias. Klokt att lämna in bilen på service. Jag vet att allt för många entusiastbilsägare drar sig för att lämna in bilen, utan vill (med blandade resultat) göra allt själv.

Först skulle jag höra mig för lite i bekantskapskretsen var det finns verkstäder som passar. Ibland är det konstigt nog märkesverkstaden som är bäst på just sina äldre modeller, medan det ibland är en annan märkesverkstad eller kanske en fristående.

Hur stor servicen ska vara beror på när den servades sist. Att byta olja och oljefilter i motorn är klokt tänkt, men det är inte säkert att du behöver byta luftfilter eller olja i växellåda och bakaxel. Är det länge sedan de byttes eller om det inte har bytts under den tid du ägt bilen är det klokt att byta.

Du skriver att bromsarna tar lite dåligt. Det är inte säkert att det beror på dåliga belägg, det kan lika gärna vara att de inte är injusterade ordentligt, att hjulcylindrarna är dåliga eller på något annat. Det kanske inte ens är fel på dem då en 55 år gammal bil har sämre bromsar än en modern bruksbil. Be verkstaden kolla upp bromsarna och hör vad de tycker.

Be även verkstaden göra en ordentlig tändinställning samt injustering av förgasaren. I bästa fall är det enda orsaken till att motorn går lite hackigt. När det gäller tändstiften – be verkstaden kolla på dem och se om det behövs. Kör du bara några hundra mil på sommaren tror jag att de klarar av minst en sommar till.

Om du inte gjort det själv – be dem göra en rundsmörjning, vilket tyvärr ofta glöms bort.

Lycka till

Robert Gustavsson

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Yamaha DT50 MX som plötsligt tappat orken

8 kommentarer

Erik.B: Har provat med trottelnålen med förresten, hjälpte ej...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842