Sänka toppen eller höja cylindern?

Fråga: Hej Jim! Om man slipar ned topplocket lite lagom på en veteranmoped, så har jag alltid hört att mopeden blir starkare då kompressionsutrymmet blir mindre.

Men har sett att på en del forum så avråder dem från att göra det och säger att det är lättare att sätta dit en tjockare cylinderfotspackning. Men hur kan det komma sig då kompressionsutrymmet i så fall blir större?

Anders58

 

Svar: Jag tror att det handlar lite om äpplen och päron här. Om man sänker topplocket (minskar volymen på förbränningsrummet) genom att slipa ner det så ökar kompressionen och motorn blir en aning starkare. Detta är en av många metoder som ökar motoreffekten.

När man lägger dit en tjockare cylinderfotspackning, och därmed höjer cylindern, så ändras porttiderna eftersom både överströmsportarna och avgasporten hamnar lite högre upp. Jag har inte testat detta, men det ska också vara en effekthöjande åtgärd.

Så bägge dessa metoder är effekthöjande fast på olika vis. Som du säger så får man ju en lägre kompression när man höjer cylindern och då kan man kompensera detta genom att svarva av cylindern upptill – lika mycket som man höjt den nertill – för att återställa kompressionen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen