Monark med Pilotmotor som skjuter och stannar

Fråga: Hej experten! Jag har köpt mej en Monark enpetare med en Pilot 50.1 motor från -1954. Den var i drift förra sommaren men vill inte gå nu. Jag har lyckats starta den, men den skjuter och stannar, eller bara skjuter (feltänder) och startar inte.

Tank och förgasare är rengjort och den har fått nytt bränsle. Men jag tycker att jag får inte till tändningen riktigt. Den har nytt stift, kondensator och fin gnista. Det sitter en Stefa c2 tändplatta monterad, men jag har sett på nätet att det skall vara Stefa E75/102,vad är rätt?? Likaså tändläge har jag sett både 2 mm f.ö.d. och 3,2-3,5 mm f.ö.d.Vad är rätt. Tacksam för expertutlåtande.

Hälsningar Gunnar Eliasson, Varberg

 

Svar: Om den fungerade förra året och nu plötsligt inte vill starta kan det vara så enkelt att brytarkontakterna behöver rengöras eller putsas. Brytaravståndet ska vara 0,3 – 0,4 mm och förtändningen ska vara 3,2 – 3,5 mm enligt mina uppgifter.

Har du otur kan det vara tändspolen som har gett upp – särskilt om det är en textillindad spole (”Boschmumie”) då dessa har en hygroskopisk (drar i sig fukt) schellackisolering. Då kan spolen få invändiga överslag om mopeden förvarats fuktigt en längre tid.

De uppgifter jag har om tändsystemet är att det ska vara Stefa C2 75/04, men ibland kan man montera andra tändsystem som fungerar lika bra. Skillnaden i beteckningen kan ligga i hur stor effekt det är på belysningsspolar och liknande.

Jim Lundberg

Rulla till toppen