Husqvarna Cornette som inte vill varva ur

Fråga: Hej i sommarbrisen! Jag har en Husqvarna Cornette från 1960 som sett bättre dagar. Men den är hyfsat komplett, och motorn glappfri med kanonkomp och kraftig gnista.

Men den vill inte varva ur. Den tappar liksom orken i de övre varven, men misständer inte. Det är inte den slidmatade modellen, och inte heller har den yttre tändspole.

Förgasaren är fräsch, flottören hel och fin, gummipluppen i botten på choketrotteln sitter på plats (fick ny av den eminente Cornettegurun Tore Kristoffersson). Ställbart munstycke. Krök och ljuddämpare urkrafsade, cylindern nyhonad och renkrafsad.

Tändsystemet noggrant genomgånget. Bra magneter, brytare och konding (mätt i ugn). Abrissen perfekt (tack för denna metod att ställa brytarna! Funkar så mycket noggrannare än med bladmått!). Förtändningen 2,5 mm. Men ändå vill den inte varva ur!

Munstycket justerat både snålare och blötare, men utan resultat. Den startar lätt, och är stark som en oxe på lägre varv (jämfört med mina Novoletter 🙂 Kan en ledsnande tändspole ge detta symptom? Andra förslag?

Tack på förhand!

/Knut

 

Svar: Om problemet är tändningsrelatera så brukar det leda till en och annan misständning. Dessutom brukar gnistan bli klenare när motorn är varm så att motorn blir svårstartad, går sämre eller inte alls – tills den har kallnat.

Eftersom du har åtgärdat allt som jag skulle tipsat dig om så får jag spåna lite. Det kan ju vara så att bränsletillförseln är för dålig. Om det kommer för lite bensin så spelar det ju ingen roll hur mycket man öppnar det ställbara munstycket. Ta bort bensinslangen och öppna kranen. På en halv minut ska du fylla upp ett decilitermått om allt är okej.

Sen kan det vara så att det är fel flottör – eller en felaktig flottör – som stänger för tidigt så att flottörhusnivån blir för låg. Då blir det svårare att suga upp bensin i nålmunstycket/spridarröret – ungefär som en för en vattenpump där vattennivån i brunnen är väldigt låg.

Testa med att köra på full gas några kilometer och stäng sedan av motorn i farten (den får inte gå ner på tomgång). Rulla in till vägkanten och kolla på tändstiftet. Är isolatorfoten brun är blandningen korrekt. Är den vit är blandningen för mager och är den svart är blandningen för rik.

Sen har jag varit med om att ställbara munstycke inte har fungerat. Trots sin enkla konstruktion kan de fungera uselt. På en av mina moppar fungerade det tredje ställbara munstycket jag testade. De andra två ville den inte gå bra med oavsett hur man vred på munstycket.

Jim Lundberg

Rulla till toppen